K motivu světa v Komenského dílech Labyrint světa a Unum necessarium I.

Autoři

  • Johana Franková

Klíčová slova:

Jan Amos Komenský, Labyrint světa a ráj srdce, Unum necessarium, Komenského pojetí světa, všenáprava, memento mori, ars moriendi, teodicea

Abstrakt

K motivu světa v Komenského dílech Labyrint světa a Unum necessarium I. – Studie srovnává Komenského pojetí světa v dílech Labyrint světa a ráj srdce (1623) a Unum necessarium (1668). Toto srovnání má přispět k pochopení posunu v Komenského reflexi světa. Cesta k tomuto cíli zahrnuje zobecnění uměleckého popisu světa v Labyrintu světa, identifikaci hlavních pilířů pojetí světa v obou dílech, vztah vývoje Komenského chápání světa k morálnímu principu memento mori a středověké kultuře umění umírání ars moriendi a k myšlence univerzálního zlepšení, kterou Komenský rozvíjí v desetiletích po sepsání díla Labyrint světa, a konečně srovnání hlavních rysů obou obrazů světa. Studie také zahrnuje interpretaci Labyrintu světa jako teodiceje.

Stahování

Publikováno

2025-07-22

Číslo

Sekce

Články