K motivu světa v Komenského dílech Labyrint světa a Unum necessarium I.
Klíčová slova:
Jan Amos Komenský, Labyrint světa a ráj srdce, Unum necessarium, Komenského pojetí světa, všenáprava, memento mori, ars moriendi, teodiceaAbstrakt
K motivu světa v Komenského dílech Labyrint světa a Unum necessarium I. – Studie srovnává Komenského pojetí světa v dílech Labyrint světa a ráj srdce (1623) a Unum necessarium (1668). Toto srovnání má přispět k pochopení posunu v Komenského reflexi světa. Cesta k tomuto cíli zahrnuje zobecnění uměleckého popisu světa v Labyrintu světa, identifikaci hlavních pilířů pojetí světa v obou dílech, vztah vývoje Komenského chápání světa k morálnímu principu memento mori a středověké kultuře umění umírání ars moriendi a k myšlence univerzálního zlepšení, kterou Komenský rozvíjí v desetiletích po sepsání díla Labyrint světa, a konečně srovnání hlavních rysů obou obrazů světa. Studie také zahrnuje interpretaci Labyrintu světa jako teodiceje.
Stahování
Publikováno
Číslo
Sekce
Licence
Copyright (c) 2025 Johana Franková

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0.
