O konceptuálním porozumění v matematice

Autoři

  • Libuše Samková
  • Lukáš Vízek Katedra matematiky Přírodovědecká fakulta Univerzita Hradec Králové Rokitanského 62 500 03 Hradec Králové Katedra didaktiky matematiky Matematicko-fyzikální fakulta Univerzita Karlova v Praze Sokolovská 83 186 75 Praha 8

Klíčová slova:

konceptuální porozumění, matematika, geometrické konstrukce

Abstrakt

Příspěvek vymezuje různé úrovně konceptuálního porozumění žáků v matematice (znalosti klasifikací, znalosti struktur a znalosti principů) a rozpracovává je pro oblast geometrie, konkrétně pro eukleidovské geometrické konstrukce. Pro tento účel představujeme nový design učebních úloh, který vede žáky ke „čtení“ již hotových konstrukcí. Na konkrétní úloze vhodné pro výuku geometrie na druhém stupni základní školy představujeme typické projevy různých úrovní konceptuálního porozumění a podáváme náměty učitelům matematiky, jak je možné míru konceptuálního porozumění žáků zjišťovat a jak ho dále rozvíjet.

Publikováno

2025-10-28

Jak citovat

Samková, L., & Vízek, L. (2025). O konceptuálním porozumění v matematice. Učitel Matematiky, 33(2), 83–100. Získáno z https://www.ojs.cuni.cz/ucitel/article/view/4808

Číslo

Sekce

Původní odborné články