Kontexty rozmanitosti – nad novým číslem časopisu Pedagogika

Autoři

  • Jitka Lorenzová

DOI:

https://doi.org/10.14712/23362189.2023.3026

Klíčová slova:

-

Reference

Bartoňová, M. (2013). Individualizace a diferenciace v procesu edukace v inkluzivním prostředí. In M. Bartoňová, M. Vítková et al., Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu (s. 195−206). Masarykova univerzita.

Bourdieu, P. (1998). Teorie jednání. Karolinum.

Fryč, J., Matušková, Z., Katzová, P., Kovář, K., Beran, J., Valachová, I., … Hrdlička, F. (2020). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.

Greger, D., & Holubová, M. (2010). Postoje učitelů k časnému rozdělování žáků a jejich zkušenosti s přechodem žáků do víceletých gymnázií. Pedagogický časopis, 1(1), 85−101.

Greger, D., Chvál, M., Walterová, E., & Černý, K. (2009). Názory českých rodičů a veřejnosti na časné rozdělování žáků. Orbis scholae, 3(3), 51−78.

https://doi.org/10.14712/23363177.2018.198

Janík, T. (2005). Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Paido.

Janík, T., Spilková, V., & Píšová, M. (2014). Standard a kariérní systém učitele: problémy předložené koncepce v širších souvislostech. Pedagogická orientace, 24(2), 259-274.

https://doi.org/10.5817/PedOr2014-2-259

Juklová, K. (2013). Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Gaudeamus.

Kasíková, H., & Valenta, J. (1994). Reformu dělá učitel aneb Diferenciace, individualizace, kooperace ve vyučování. Sdružení pro tvořivou dramatiku.

Kasíková, H., & Straková, J. (Eds.). (2011). Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Karolinum.

Kohnová, J. (2004). Další vzdělávání učitelů a jejich profesní rozvoj. Pedagogická fakulta UK.

Koubek, P. (2021). Subjektivní teorie a jednání učitelů: vícečetná případová studie v kontextu profesního rozvoje učitelů. Munipress.

https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9810-2021

Koubek, P., & Janík, T. (2015). Výzkumy subjektivních teorií učitelů v kontextu profesního rozvoje: přehledová studie. Studia paedagogica, 20(3), 47-67.

https://doi.org/10.5817/SP2015-3-4

Koťa, J. (1998). Profesionalizace učitelského povolání. In R. Havlík, J. Koťa, V. Spilková, S. Štech, J. Švecová & M. Tichá, Učitelské povolání z pohledu sociálních věd (s. 6-42). Pedagogická fakulta UK.

Lazarová, B. et al. (2006). Cesty dalšího vzdělávání učitelů. Paido.

Lazarová, B., Hloušková, L., Trnková, K., Pol, M., & Lukas, J. (2015). Řízení inkluze ve škole. Masarykova univerzita.

Lukas, J. (2007). Vývoj učitele: přehled relevantních teorií a výzkumů (1. část). Pedagogika, 57(4), 364-379.

Lukas, J. (2008). Vývoj učitele: přehled relevantních teorií a výzkumů (2. část). Pedagogika, 58(1), 36-49.

Lukášová, H. (2015). Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. FHS UTB ve Zlíně

Mareš, J., & Beneš, J. (2013). Proměny studia učitelství na pedagogických fakultách v letech 2002−2012 dané boloňským procesem. Pedagogika, 63(4), 427−456.

Mareš, J., & Frömel, K. (2022). Dva české systémy hodnocení publikačních výstupů. Pedagogika, 72(3), 421-434.

https://doi.org/10.14712/23362189.2022.2260

Mareš, J., Slavík, J., Svatoš, T., & Švec, V. (1996). Učitelovo pojetí výuky. Masarykova univerzita.

Matějů, P, Straková, J., & Veselý, A. (Eds.), Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. SLON.

Minaříková, E., & Janík, T. (2012). Profesní vidění učitelů: od hledání pojmu k možnostem jeho uchopení. Pedagogická orientace, 22(2), 181-204.

https://doi.org/10.5817/PedOr2012-2-181

Michek, S. (2016). Využití aktivit podporujících profesní rozvoj a vnímání jejich překážek učiteli základních a středních škol. Pedagogika, 66(4), 408-426.

https://doi.org/10.14712/23362189.2016.316

Michek, S., & Spilková, V. (2021). Pád kariérního systému pro pedagogické pracovníky v roce 2017 - případová studie vzdělávací politiky. Pedagogika, 71(3), 323-350.

https://doi.org/10.14712/23362189.2021.979

Miller, J. P., Karsten, S., Denton, D., Orr, D., & Colalillo, I. (2005). Holistic learning and spirituality in education: Breaking new ground. State University of New York Press.

https://doi.org/10.1353/book4903

Misauerová, A. (2011) Současné pojetí spirituality jako zdroj úvah o utváření prosociálních postojů. Pedagogika, 61(3), 248-256.

Mouralová, M. (2013). Postoje českých učitelů k vnější diferenciaci žáků a možné hodnotové kořeny těchto postojů. Orbis scholae, 7(3) 11−26.

https://doi.org/10.14712/23363177.2015.11

Navrátilová, J. (2019). Diferencovaná výuka jako cesta k žákovské participaci. Studia paedagogica, 24(1), 157−186.

https://doi.org/10.5817/SP2019-1-7

Navrátilová, J. (2020). Spolu, a přece odděleně: podoba částečně diferencovaného vzdělávání na druhém stupni ZŠ optikou učitelů. Pedagogická orientace, 30(3), 347-374.

https://doi.org/10.5817/PedOr2020-3-347

Pařízek, M. (2021). Principles of holistic education applied to the Teacher Education Model for the 21st Century in Singapore. Sociální pedagogika, 9(2), 9-22.

https://doi.org/10.7441/soced.2021.09.02.01

Píšová, M. (2010). Učitel-expert: přehled výzkumných trendů a jejich výsledků. Pedagogika, 60(3/4), 242-253.

Píšová, M., Najvar, P., Janík, T., Hanušová, S., Kostková, K., Janíková, V., … Zerzová, J. (2011). Teorie a výzkum expertnosti v učitelské profesi. Munipress.

Pivarč, J. (2020). Na cestě k inkluzi: proměny pedagogických procesů ve vzdělávání a jejich pojetí učiteli a zástupci vedení ZŠ. Pedagogická fakulta UK.

Pol, M., Hloušková, L, Lazarová, B., Novotný, P, & Sedláček, M. (2013). Když se školy učí. Masarykova univerzita.

Pravdová, B. (2014). Já jako učitel: profesní sebepojetí studenta učitelství. Masarykova univerzita.

https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8030-2015

Příhoda, V. (1930). Racionalisace školství. Orbis.

Průcha, J. (2002). Učitel - současné poznatky o profesi. Portál.

Rýdl, K. (2014). Vývoj standardizace profese učitele v České republice - nekonečný příběh? Orbis scholae, 8(3), 9−21.

https://doi.org/10.14712/23363177.2015.55

Říčan, P. (2006). Spiritualita jako klíč k osobnosti a lidským vztahům. Československá psychologie, 50(2), 119-137.

Říčan, P. (2007). Psychologie náboženství a spirituality. Portál.

Spilková, V. (2011). Development of student teachers' professional identity through constructivist approaches and self-reflective techniques. Orbis scholae, 5(2), 117−138.

https://doi.org/10.14712/23363177.2018.104

Spilková, V. (2012). Výzvy, které přináší osobnostně rozvíjející pojetí vzdělání pro školu, učitele a vzdělávací politiku. In Z. Helus, J. Kratochvílová, H. Lukášová, K. Rýdl, V. Spilková & T. Zdražil (Eds.), Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení: filozofická východiska a pedagogické souvislosti (s. 41-70). Asociace waldorfských škol ČR.

Spilková, V. et al. (2004). Současné proměny vzdělávání učitelů. Paido.

Spilková, V., & Vašutová, J. (Eds.). (2008). Učitelská profese v měnících se podmínkách vzdělávání. Pedagogická fakulta UK.

Spilková, V., & Tomková, A. (Eds.). (2010). Kvalita učitele a profesní standard. Pedagogická fakulta UK.

Spilková, V., & Wildová, R. (2014). Potřebujeme kvalitní, nebo kvalifikované učitele? Pedagogická orientace, 24(3), 423-432.

https://doi.org/10.5817/PedOr2014-3-423

Starý, K., Dvořák, D., Greger, D., & Duschinská, K. (2012). Profesní rozvoj učitelů: Podpora učitelů pro zlepšení výsledků žáků. Karolinum.

Straková, J., Simonová, J., & Friedlaenderová, H. (2019). Postoje odborné a laické veřejnosti k inkluzivnímu vzdělávání v kontextu obecných postojů k vnější diferenciaci. Studia paedagogica, 24(1), 79-106.

https://doi.org/10.5817/SP2019-1-4

Stuchlíková, I., & Janík, T. (2017). Rámcová koncepce přípravy učitelů základních a středních škol aneb O hledání a nacházení konsenzu mezi aktéry. Pedagogická orientace, 27(1), 242-265.

Suchánková, E., & Matušů, R. (2020). Spiritualita pedagogů tradičních a alternativních škol. Sociální pedagogika, 8(2), 29-43.

https://doi.org/10.7441/soced.2020.08.02.02

Šíp, R., Denglerová, D., Bielik, M., Ďulíková, L., Kalenda, J., Košatková, M., … F. Trapl (2022). Na cestě k inkluzivní škole: interakce a norma. Munipress.

Štech, S. (2008). Profese učitele. In S. Bendl & A. Kucharská (Eds.), Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie (s. 139-144). Pedagogická fakulta UK.

Straková, J. (2010). Dopad diferenciace vzdělávacích příležitostí v povinném vzdělávání na vývoj nerovností ve výsledcích žáků v ČR po roce 2000. Pedagogika, 60(1), 21-37.

Švec, V. (1999). Pedagogická příprava budoucích učitelů: Problémy a inspirace. Paido.

Švec, V. (2005). Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. ASPI.

Švec, V. et al. (2002). Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Paido.

Švec, V. et al. (2015). Znalostní báze učitelství. Masarykova univerzita.

https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-7961-2015

Švec, V., Nehyba, J., Svojanovský, P. et al. (2016). Studenti učitelství mezi tacitními a explicitními znalostmi. Pedagogická fakulta MU.

https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8429-2016

Tomková, A., Spilková, V., Píšová, M., Mazáčová, N., Krčmářová, T., Kostková, K., & Kargerová, J. (2012). Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Národní ústav pro vzdělávání.

Tomková, A., & Hejlová, H. (2018). Pedagogické procesy v podmínkách společného vzdělávání a jejich výzkum. Slavonic Pedagogic Studies Journal, 7(2), 247-268.

Tomková, A., Hejlová, H., Procházka, M., & Najmonová, M. (2020). Spolupráce učitele s dalšími odborníky v realitě společného vzdělávání. Pedagogická fakulta JČU.

Urbánek, P. (2016). Akademický či kompetenční koncept vzdělávání učitelů. Nutná bipolarita? In M. Strouhal (Ed.), Učit se být učitelem: K vybraným problémům učitelského vzdělávání (s. 44-69). Karolinum.

Vaculík Pravdová, B. (2022). Utváření profesního sebepojetí učitele jako součást kurikula studijního programu učitelství. Pedagogika, 72(2), 185-216.

https://doi.org/10.14712/23362189.2021.2072

Vašťatková, J., & Prášilová, M. (2007). Česká škola = učící se škola? Pedagogická orientace, 17(1), 5-11.

Vašutová, J. (2001). Návrh profesního standardu. In E. Walterová (Ed.), Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. 1. díl (s. 91-141). Pedagogická fakulta UK.

Vašutová, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Paido.

Vašutová, J. (2007). Být učitelem - Co by měl učitel vědět o své profesi. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Vašutová, J. et al. (2008). Vzděláváme budoucí učitele: Nové přístupy k pedagogicko-psychologické přípravě studentů učitelství. Portál.

Veselský, P., Poslt, J., Majewská, P, & Bolcková, M. (2016). Spiritualita ve vzdělávání - zpět k širšímu pojetí učení se. Paidagogos, 24(2), 411-430.

Vítková, M. (Ed.). (2004). Integrativní speciální pedagogika: Integrace školní a sociální. Paido.

Stahování

Publikováno

2023-06-20

Číslo

Sekce

Úvodník