Pupils’ Attitude to the Subject of Chemistry at Secondary Vocational Schools
PDF (Čeština)

How to Cite

Rusek, M. (2020). Pupils’ Attitude to the Subject of Chemistry at Secondary Vocational Schools. Scientia in Educatione, 2(2), 23-37. https://doi.org/10.14712/18047106.21

Abstract

This paper is a contribution to the process of mapping the education reality at nonchemical vocational schools. The main objective of this article was to investigate nonchemical vocational schools students’ attitudes towards Chemistry like science and like a school subject. Further, the students’ orientation in the content of the subject and their opinion of usefulness of the findings for their life is investigated. Results of the orientation survey are set into present findings about the educational reality at this type of schools. The implications of results are also used as the basis for futher research.
https://doi.org/10.14712/18047106.21
PDF (Čeština)

References

BÍLEK, M., ČTRNÁCTOVÁ, H., ULRICHOVÁ, M. Projekt ROSE v České republice. Acta Fac. Paed. Univ. Tyrnaviensis, Ser. D, Suplementum 1, 2005, 9, s. 283–286.

BLAŽEK, J., FABINI, J. Chemie pro studijní obory SOŠ a SOU nechemického zaměření. Praha : SPN, 1999.

BOAKERTS, M. Efektivní učení ve škole. 1. vyd. Dominik Dvořák (ed.). Praha : Portál, 2005, s. 55–75.

ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 1. vyd. Praha : Portál, 2001. 655 s.

DYTRTOVÁ, R. Některé aspekty studia na středních odborných školách. Referát přednesený na konferenci Místo vzdělávání v současné společnosti: paradigmata – ideje – realizace. Praha, únor 2011.

GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000.

HRABAL, V. ml., MAN, F., PAVELKOVÁ, I. Psychologické otázky motivace ve škole. 1. vyd. Praha : SPN, 1984. 254 s.

JANOUŠKOVÁ, S., PUMPR, V., MARŠÁK, J. Motivace žáků ve výuce chemie SOŠ pomocí úloh z běžného života. Metodický portál: Články [on-line]. 23. 12. 2010, [cit. 2011–07–31]. Dostupný z WWW: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/O/4624/MOTIVACE-ZAKU-VE-VYUCE-CHEMIE-SOS-POMOCI-ULOH-Z-BEZNEHOZIVOTA.html

JANOUŠKOVÁ, S., PUMPR, V., MARŠÁK, J. Úvod do studia chemie. Metodický portál RVP [on-line]. 2010. [cit. 2011–03–17]. Dostupný z WWW:

http://clanky.rvp.cz/clanek/c/O/4637/clanek/s/O/4625/UVOD-DO-STUDIA-CHEMIE.html

PALEČKOVÁ, J. a kol. Hlavní zjištění výzkumu PISA 2006> Poradí si žáci s přírodními vědami? Praha : ÚIV, 2007. 25 s. Dostupný z WWW: http://www.uiv.cz/soubor/3269

PROKOP, P., TUNCER, G., CHUDÁ, J. Slovakian students’ attitudes toward biology. In Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education. 2007, 3, s. 287–295. Dostupný z WWW: http://www.zoo.sav.sk/prokop/articles/Prokop etal.Attitudes%20EJMSTE.pdf

PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3. doplněné a aktualizované vydání. Praha : Portál, 2001.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami provedenými k 1. 9. 2007) (RVP ZV). Praha : Výzkumný ústav pedagogický, 2007. 126 s. Dostupný z WWW: http://tinyurl.com/ylx2f9n

RUSEK, M. Chemie pro žáky SOŠ nechemického zaměření. Referát přednesený na konferenci Místo vzdělávání v současné společnosti: paradigmata – ideje – realizace. Praha, únor 2011.

RUSEK, M. Současný stav výuky chemie na SOŠ – 2. díl. Metodický portál RVP [on-line]. 2010a [cit. 2009–02–11]. Dostupný z WWW: http://clanky.rvp.cz/clanek/s/O/6955/SOUCASNY-STAV-VYUKY-CHEMIE-V-SOS-%E2%80%93-2-DIL.html/

RUSEK, M., PUMPR, V. Výuka chemie na SOŠ nechemického směru. In BÍLEK, M. Výzkum, teorie a praxe v didaktice chemie XIX.. Hradec Králové : Gaudeamus, 2009, s. 200–206.

RUSEK, M., BENEŠ, P., ADAMEC, M. Specifika vzdělávání v chemii na SOŠ nechemického zaměření. In BAJTOŠ, J. Integrácia teórie a praxe didaktiky ako determinant kvality modernej školy. Košice : Equilibria, 2010b, s. 373–377.

RUSEK, M., HAVLOVÁ, M., PUMPR, V. K přírodovědnému vzdělávání na SOŠ. Biologie-chemie-zeměpis. 1/2010, s. 19–26.

SALTA, K., TZOUGRAKI, CH. Attitudes Toward Chemistry Among 11th Grade Students on HighSchools in Greece. Science Education. 2004, 88, 4, s. 535–547.

ŠKODA, J., DOULÍK, P. Lesk a bída školního chemického experimentu. In BÍLEK, M. (ed.) Výzkum, teorie a praxe v didaktice chemie XIX. Research, Theory and Practice in Chemistry Didactics XIX. 1. část: Původní výzkumné práce, teoretické a odborné studie. Hradec Králové : Gaudeamus, 2009, s. 238–245.

ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2007.

VACÍK, J., et al. Přehled středoškolské chemie. 4. vyd. Praha : SPN, 1999. 365 s.

VLČKOVÁ, J. Postoje studentů k biologickému vzdělávání na SŠ. Ostrava : 2011, 86 s. Diplomová práce. OU v Ostravě, PřF.

VOJTĚCH, J., CHAMOUTOVÁ, D. Vývoj vzdělanostní a oborové struktury žáků a studentů ve středním a vyšším odborném vzdělávání v ČR a v krajích ČR a postavení mladých lidí na trhu práce ve srovnání se stavem v Evropské unii 2009/2010. [s.l.]: NÚOV, 2010. 47 s. Dostupný z WWW: http://www.nuov.cz/uploads/Vzdelavani a TP/VYVOJ09 pro www.pdf

Výzkumný ústav pedagogický v Praze [on-line]. 2010 [cit. 2011–03–11]. Rámcové vzdělávací programy. Dostupné z WWW: http://www.vuppraha.cz/ramcove-vzdelavaci-programy