The Analysis of Doctoral Theses in Chemistry Education Defended in the Czech Republic between Years 2003–2014
PDF (Čeština)

How to Cite

Rusek, M. (2016). The Analysis of Doctoral Theses in Chemistry Education Defended in the Czech Republic between Years 2003–2014. Scientia in Educatione, 6(2), 16-34. https://doi.org/10.14712/18047106.233

Abstract

The analysis of dissertations in Chemistry education defended between 2003 and 2014 has been conducted within a larger project focused on dissertations in Science education. The project is an endeavour to support the position of Science education in the Czech Republic. There were 39 dissertations defended in the selected period. These theses have been analysed with respect to their thematic focus, school level, methods of data collection and the authors’ publication activity. The number of defended theses increases gradually. The theses are usually focused on grammar school Chemistry education, the most common topics are educational experiments, recently also information and communication technology in education. The paper also appeals for facilitating dissertation sharing and further doctoral studies support. Along with the conclusions of the Accreditation Committee mentioned in the text, the results may contribute to improving the quality of doctoral studies.
https://doi.org/10.14712/18047106.233
PDF (Čeština)

References

Beneš, P., Rusek, M. & Kudrna, T. (2015). Tradice a současný stav pomůckového zabezpečení edukačního chemického experimentu v České republice. Chemické Listy, 109(2), 159–162.

Bílek, M. (2001). Komparační analýza vědecko-výzkumné činnosti v didaktice chemie na příkladu tematického zaměření disertačních prací v ČR a Německu. In H. Lukášová & P. Květoň (Ed.), Nové možnosti vzdělávání a pedagogický výzkum (52–56). Ostrava: Ostravská univerzita.

Bílek, M. (2003). Didaktika chemie: výzkum a vysokoškolská výuka. Hradec Králové: M&V.

Bílek, M. & Řádková, O. (2006). Přírodní vědy ve škole – analýza zájmu patnáctiletých žáků ZŠ a gymnázií v České republice. In M. Kocourková (Ed.), Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu (29). Plzeň: ZČU.

Bílek, M. (2013). Doktorské studium v didaktice chemie po 20 letech opět v Hradci Králové. Scientia in educatione, 4(1), 91–94.

Birrell, B., Edvards, D. et al. (2005). The Myth of Too Many University Students. People & Place, 13(1), 63–70.

Čtrnáctová, H. (2008). Doktorské studium: Vzdělávání v chemii v České republice – vývoj a současnost. In 4. Mezinárodní seminář doktorského studia: Smerovanie výskumu v dizertačných prácach z didaktiky chémie a biológie, Bratislava (8–13). Praha: PřF UK.

Čtrnáctová, H. (2013). Doktorské studium: Vzdělávání v chemii a jeho realizace v České republice. In 8. Mezinárodní seminář doktorského studia: Aktuálne smerovanie výskumov v dizertačných prácích z didaktiky chémie, Bratislava (8–13). Praha: PřF UK.

Čtrnáctová, H. & Bílek, M. (2015). Didaktika chemie. In I. Stuchlíková & T. Janík (Eds.), Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy (189–224). Brno: Masarykova univerzita.

Čtrnáctová, H. & Klečková, M. (2011). Doktorské studium v oblasti didaktiky chemie – vývoj a současnost. Scientia in educatione, 1(1), 119–124.

Didaktika chemie (PřF UHK). (2015). Dostupné z https://www.uhk.cz/cs-CZ/PRF/Studium/Doktorska-studia/Didaktika-chemie

Didaktika chemie (PřF UPOL). (2015). Dostupné z http://www.prf.upol.cz/skupiny/studentum/doktorske-studium-phd/studijniobory/

didaktika-chemie/

Didaktika chemie (UK PřF). (2015). Dostupné z https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/agenda-phd/navody-ainformace/

programy/didaktika-chemie

Dvořáková, V. & Smrčka, J. (2013). Hodnocení doktorských programů – souhrnná zjištění. Pedagogika, 63(3), 393–404.

Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.

Hassan, G. (2008). Attitudes Toward Science among Australian Tertiary and Secondary School Students. Research in Science & Technological Education, 26(2), 129–147.

Hendl, J. (2009). Kvalitativní pedagogický výzkum. In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie (819–823). Praha: Portál.

Höffer, G. & Svoboda, E. (2005). Některé výsledky celostátního výzkumu: Vztah žáků ZŠ a SŠ k výuce obecně a zvláště pak k výuce fyziky. In K. Rauner (Ed.), Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 2 (52–70). Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.

Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.

Kubiatko, M., Švandová, K., Šibor, J. & Škoda, J. (2012). Vnímání chemie žáky druhého stupně základních škol. Pedagogická orientace, 22(1), 82–96.

Mareš, J. (2013). Neviditelná skupina aneb Co s postdoktorandy? Pedagogická orientace, 23(1), 5–26.

Martin, M. O. & Mullis, I. V. S. (Eds.). (2013). TIMSS and PIRLS 2011: Relationships Among Reading, Mathematics, and Science Achievement at the Fourth Grade – Implications for Early Learning. Boston: Boston College and IEA. Dostupné z http://timssandpirls.bc.edu/timsspirls2011/downloads/TP11 Relationship Report.pdf

Nentwig, P., Frey, K., Klopfer, L. & Layton, D. (1983). Doktorgrade in

Niturwissenschaftdidaktik: Voraussetzungen und Forschungbereiche für Dissertationen. Kiel: IPN.

Pavlasová, L. (2015). Disertační práce se zaměřením na didaktiku biologie, geologie a ekologie v České republice v letech 2004–2013. Scientia in educatione, 6(2), 4–15.

OECD (2014). PISA 2012 Results: What Students Know and Can Do – Student Performance in Mathematics, Reading and Science (Volume I, Revised edition, February 2014), PISA, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264208780-en

Prokop, P., Leskova, A. et al. (2007). Slovakian students’ knowledge of and attitudes toward biotechnology. International Journal of Science Education, 29(7), 895–907.

Rusek, M. (2013). Výzkum postojů žáků středních škol k výuce chemie na základní škole. [Disertační práce]. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha.

Rusek, M. (2014). Efekt zařazení chemie do kurikula středních odborných škol nechemického zaměření. Scientia in educatione, 5(2), 13–29.

Sjøberg, S. (2002). Science for the Children? Report from the Science and Scientist – project. Oslo: Dept. of Teacher Education and School Development, University of Oslo.

Stuchlíková, I. & Janík, T. (2011). Oborové didaktiky: bilance a perspektivy

[Monotematické číslo]. Pedagogická orientace, 21(2).

Stuchlíková, I., Janík, T. et al. (2015). Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Brno: Masarykova Univerzita.

Sumfleth, E. & Niedderer, H. (1992). Promotionen und Habilitationen in Chemie- und Physikdidaktik seit 1980 – Eine Umfrage der GDCh im Frühjahr 1991. Zur Didaktik der Chemie und Physik (35–38). Alsbach/Bergstrasse: Leuchturm-Verlag.

Škoda, J. (2005). Současné trendy v přírodovědném vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP.

Veselský, M. & Hrubišková, H. (2009). Zájem žáků o učební předmět chemie. Pedagogická orientace, 19(3), 45–64.

Vojtěch, J. & Paterová, P. (2014). Vývoj vzdělanostní a oborové struktury žáků a studentů ve středním a vyšším odborném vzdělávání v ČR a v krajích ČR a postavení mladých lidí na trhu práce ve srovnání se stavem v Evropské unii. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání. Dostupné z http://www.nuv.cz/uploads/Vzdelavani a TP/VYVOJ2013 pro www.pdf

Žák, V. (2015). Disertační práce z didaktiky fyziky obhájené v České republice v letech 2004 až 2013 – přehled a analýza. Scientia in educatione, 6(2), 35–50.