Kvantitativní evaluace programu Začít spolu v českých podmínkách

Autoři

  • Martin Chvál MFF UK
  • Jana Poche Kargerová

DOI:

https://doi.org/10.14712/23362189.2025.4909

Klíčová slova:

Začít spolu, testy České školní inspekce, přípravné kurzy na jednotné přijímací zkoušky, evaluační výzkum, kvantitativní evaluace, základní vzdělávání

Abstrakt

V České republice je vzdělávací program Začít spolu se souhlasem MŠMT ČR realizován od roku 1994 v mateřských školách a od roku 1996 v základních školách. V současné době u nás uplatňuje metodiku tohoto programu v různé míře více než 150 mateřských a 70 základních škol.

Cíle studie: 1. Představení historického a pedagogického kontextu vzniku programu. 2. Kvantitativní evaluace programu s využitím dat z testování Českou školní inspekcí na konci 1. stupně ZŠ. Studie dílčím způsobem zaplňuje výzkumnou mezeru v českém prostředí, kde dosud chyběla kvantitativní evaluace programu Začít spolu na úrovni základního vzdělávání.

Metody: Data z testování žáků v letech 2022 z matematiky a českého jazyka (téměř 60 tisíc žáků) a 2023 ze čtenářské gramotnosti a dovedností usnadňujících učení (přibližně 40 tisíc žáků), doprovodné dotazníky pro žáky, upřesňující informace ze škol o zapojení testovaných tříd do programu. Informace o průchodu programem byla získána v roce 2022 o přibližně 110 žácích z 9 škol, v roce 2023 o přibližně 360 žácích z 19 škol. K odhadu efektu programu byly užity metody lineární regrese, kde mezi kontrolované proměnné byly zahrnuty informace o sociokulturním zázemí žáků a účast na přípravných kurzech na přijímací zkoušky na osmiletá gymnázia.

Výsledky: Žáci, kteří navštěvovali třídy s programem Začít spolu od 1. do 5. ročníku, dosáhli v testech v průměru o 5 procentních bodů více než ostatní žáci v ČR. Část tohoto rozdílu je vysvětlitelná vyšším sociokulturním zázemím žáků z těchto tříd, část i přípravou žáků na jednotné přijímací zkoušky, která se jeví pro žáky z programu efektivnější. Po odečtení všech dostupných efektů je samotný příspěvek programu pozitivní kolem 1 procentního bodu.

Závěry: Ačkoli testové výsledky nepatří mezi prioritní cíle vzdělávání programu Začít spolu, žáci po absolvování programu na 1. stupni ZŠ v nich jistě nezaostávají, naopak efekt programu se jeví mírně pozitivní a na hraně statistické významnosti.

Reference

AIR. (2012). Getting ready for school: A child-to-child approach. Program evaluation report. American Institutes for Research.

Babanová, A. (2022). Centra aktivit: Cesta ke smysluplnému učení. Step by Step ČR.

Bronfenbrenner, U. (1994). Ecological models of human development. In T. N. Postlethwaite & T. Husen (Eds.), The international encyclopedia of education (sv. 3, s. 1643-1647). 2. vyd. Elsevier.

Bulotsky-Shearer, R. J., Ehrenreich-May, J., Morris, C. T. et al. (2025). Making connections for children and teachers: Using classroom-based implementation supports for teaching Pyramid Model practices in Head Start programs. Frontiers in Education, 9:1488405.

https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1488405

Camilleri, S., & Bezzina, A. (2023). Adopting the circle pedagogy: Relatedness, autonomy and competence. Pastoral Care in Education, 41(4), 449-472.

https://doi.org/10.1080/02643944.2022.2148173

Cefai, C., Ferrario, E., Cavioni, V., Carter, A., & Grech, T. (2014). Circle time for social and emotional learning in primary school. Pastoral Care in Education, 32(2), 116-130.

https://doi.org/10.1080/02643944.2013.861506

Currie, J., & Thomas, D. (1995). Does Head Start make a difference? American Economic Review, 85(3), 341-364.

ČŠI. (2022). Vyhodnocení výsledků vzdělávání žáků 5. a 9. ročníků základních škol a víceletých gymnázií: Tematická zpráva. Česká školní inspekce.

ČŠI. (2023). Výsledky vzdělávání žáků 9. ročníku základních škol ve vybraných předmětech ve školním roce 2022/2023. Tematická zpráva. Česká školní inspekce.

Denglerová, D., Šíp, R., Bielik, M. et al. (2024). Benefity programu Začít spolu: Výzkumná zpráva. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. (Online). Dostupné z https://fhs.utb.cz/mdocs-posts/benefity-programu-zacit-spolu/

Dewey, J. (1916/1966). Democracy and education. In J. A. Boydston (Ed.), The middle works of John Dewey, 1899-1924 (sv. 9). Southern Illinois University Press.

Dewey, J. (1930). Democracy and education: An introduction to the philosophy of education. Macmillan.

Elias, M. J., White, G., & Stepney, C. (2014). Surmounting the challenges of improving academic performance: Closing the achievement gap through social-emotional and character development. International Journal of Social Sciences and Education, 4(4), 812-827.

Futterer, J. N. (2020). The role of teacher-child interaction quality in the relationship between approaches to learning and academic skills in Head Start classrooms. (Diplomová práce). University of Miami.

Garces, E., Thomas, D., & Currie, J. (2002). Longer-term effects of Head Start. American Economic Review, 92(4), 999-1012.

https://doi.org/10.1257/00028280260344560

Gardošová, J., Dujková, L. et al. (2003). Vzdělávací program Začít spolu: Metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Portál.

Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112.

https://doi.org/10.3102/003465430298487

ISSA. (2002). Step by Step Program and teacher standards for preschool and primary grades. International Step by Step Association.

ISSA. (2010). Competent educators of the 21st century: Principles of quality pedagogy. International Step by Step Association.

Johnson, A., & Ransom, E. (2023). Family and school. Routledge.

https://doi.org/10.4324/9781003413189

Klaus, S. (2004a). Independent evaluation of the Step by Step Program in four countries. USAID.

Klaus, S. (2004b). Step by Step: A learning organization for change. Open Society Institute.

Klaus, S. (2004c). Stepping into the future: A history of the Step by Step program. International Step by Step Association.

Klaus, S., Peeters, J., & Vonta, T. (2024). Early childhood education in social and political transitions: The Step by Step story. Bloomsbury Academic.

https://doi.org/10.5040/9781350257849

Kloos, B., Hill, J., Thomas, E., Wandersman, A., Elias, M. J., & Dalton, J. H. (2012). Community psychology: Linking individuals and communities (3.vyd.). Wadsworth/Cengage Learning.

Komárek, T. (2018). Souvislost edukačního stylu učitele s vnímanou akademickou účinností žáků ZŠ. (Disertační práce). Masarykova univerzita.

Krejčová, V., & Kargerová, J. (2011). Vzdělávací program Začít spolu: Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Portál.

Laufková, V. (2017). Formativní hodnocení v praxi české základní školy. Pedagogika, 67(2), 126-146.

https://doi.org/10.14712/23362189.2017.424

Lipson, M. Y., Valencia, S. W., Wixson, K. K., & Peters, C. W. (1993). Integration and thematic teaching: Integration to improve teaching and learning. Language Arts, 70(4), 252-264.

https://doi.org/10.58680/la199324697

Ludwig, J., & Phillips, D. A. (2007). The benefits and costs of Head Start. Social Policy Report, 21(3), 3-18.

https://doi.org/10.1002/j.2379-3988.2007.tb00052.x

MŠMT. (2020). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR.

MŠMT. (2023). Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství: Společné profesní kompetence. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR.

Parkhurst, H. (1922). Education on the Dalton Plan. E. P. Dutton & Company.

Phillips, D. A., Lipsey, M. W., Dodge, K. A. et al. (2023). Puzzling it out: The current state of scientific knowledge on pre-kindergarten effects. Future of Children, 33(1), 11-41.

Piaget, J. (1930). The child's conception of causality. Journal of Philosophical Studies, 5(20), 99-123.

Piaget, J. (1952). The origins of intelligence in children. International Universities Press.

https://doi.org/10.1037/11494-000

Piaget, J. (1972). The psychology of the child. Basic Books.

Poche Kargerová, J., Seberová, A., & Váňová Krejčová, V. (2022). Program Začít spolu jako inovace měnící tvář českého školství. Pedagogika, 72(2), 315-336.

https://doi.org/10.14712/23362189.2021.2103

Puspita, R. D., Hoerudin, C. W., & Yudiantara, R. A. (2020). Integrating thematic instruction using webbed curricula model to improve students' reading comprehension on informational text. Anatolian Journal of Education, 5(2), 1-18.

https://doi.org/10.29333/aje.2020.521a

RAND Corporation. (2008). The Step by Step early childhood education program: Assessment of reach and sustainability (Technical Report TR-593). RAND Corporation. (Online). Dostupné z https://www.rand.org/pubs/technical_reports/TR593.html

RAND Education. (2008). Step by Step program evaluation report: Lessons learned from 30 countries. Open Society Institute.

Rýdl, K. (2014). Vývoj standardizace profese učitele v České republice - nekonečný příběh? Orbis Scholae, 8(3), 9-21.

https://doi.org/10.14712/23363177.2015.55

Samuelsson, I. P., Sheridan, S., & Williams, P. (2006). Five preschool curricula - comparative perspective. International Journal of Early Childhood, 38(1), 11-30.

https://doi.org/10.1007/BF03165975

Sheridan, S. (2009). Discerning pedagogical quality in preschool. Scandinavian Journal of Educational Research, 53(3), 245-261.

https://doi.org/10.1080/00313830902917295

Starý, K., & Laufková, V. (2016). Formativní hodnocení: Krok za krokem. Pedagogická fakulta UK.

Starý, K., Laufková, V., & Chvál, M. (2020). Hodnocení pro učení. Karolinum.

Step by Step ČR. (2011). Kompetentní učitel 21. století: Rámec profesních kvalit učitele. Step by Step ČR.

Step by Step ČR. (2024, 7. října). Step by Step ČR. (Online). Dostupné z www.zacitspolu.eu/o-nas/step-by-step-cr.

VÚP. (2004). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Výzkumný ústav pedagogický.

VÚP. (2007). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Výzkumný ústav pedagogický.

Vygotsky, L. S. (1926/1997). Educational psychology. CRC Press.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.

Wyss, C., & Loetscher, A. (2012). Class councils in Switzerland: Citizenship education in classroom communities? Journal of Social Science Education, 11(3), 44-64.

Stahování

Publikováno

2025-11-30