Chceme být zpět v Evropě – „proměny, vzestupy a pády“ postsocialistické transformace českého školství v 90. letech 20. století

Autoři

  • Dana Kasperová
  • Tomáš Kasper

DOI:

https://doi.org/10.14712/23362189.2025.4930

Klíčová slova:

školská reforma, transformace, transfer, best practise, Československo, Česká republika, postsocialistická transformace, OECD, Evropská unie, politicko-vzdělávací strategie, vzdělávací politika

Abstrakt

Historicko-komparativní studie rekonstruuje a analyzuje mezníky diskuse o reformě vzdělávání v Československu a v České republice v letech 1989–1999. Studie vychází z diskurzivně analytické analýzy publikovaných programů, analýz, reflexí proměny vzdělávání a výchovy v České republice v rámci společensko-politické a ekonomické transformace v 90. letech 20. století. Studie rekonstruuje proměny vzdělávacích reformních programů, kurikulárních dokumentů, politicko-vzdělávacích dokumentů a odborné diskuse pedagogů a učitelů na stránkách reprezentativních pedagogických časopisů. Studie dále dokumentuje hlavní aktéry reformy vzdělávání v 90. letech 20. století a jejich vztahy k reformně pedagogickým snahám ministerstva školství.

Studie ukazuje, jak česká reformně vzdělávací diskuse usilovala o hledání a definování programu vzdělávacích změn s ohledem na širší domácí tradici (sahající až do meziválečného období 20. století), i s ohledem na „požadavek návratu“ České republiky do evropských ekonomicko-kulturních struktur. Studie sleduje různé pohledy na realizaci společného cíle reformy vzdělávání a výchovy v 90. letech 20. století v České republice – podporu humanizace, individualizace, vnitřní diferenciace ve vzdělávání a demokratizace školy. Prostor je věnován analýze snah „domácích“ aktérů reformy, ale i snahám „globálních“ hráčů, zejména OECD. V neposlední řadě studie vymezuje možné metodologické a tematické zaměření další analýzy transformace a proměny českého vzdělávání a školského systému v 90. letech 20. století a otevírá tak prostor pro další výzkum daného tématu.

Biografie autora

Dana Kasperová

doc. PhDr. Dana Kasperová, Ph.D., Technická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, katedra primární a preprimární pedagogiky

Tomáš Kasper

prof. PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D., Technická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, katedra pedagogiky a psychologie

Reference

Analýza naplnění cílů Národního programu rozvoje vzdělávání v České republice (Bílé knihy) v oblasti předškolního, základního a středního vzdělávání. (2009). MŠMT.

Bacík, F. (1991). K vývoji našeho školství a přípravě školské reformy. Pedagogika, 40(2), 129-133.

Bacík, F. (1992). Cesty k demokratizaci a humanizaci řízení škol. Pedagogika, 42(2), 181-190.

Bacík, F. (1996). Rozhodovací procesy ve školství České republiky. Pedagogika, 46(3), 124-134.

Beseda u kulatého stolu k otázkám školské reformy. (1992). Pedagogika, 42(1), 19-29.

Birzea, C. (2008). Back to Europe and the second transition in Central Eastern Europe. Orbis scholae, 2(2), 105-113.

https://doi.org/10.14712/23363177.2018.238

Blížkovský, B. (1991). K nové kvalitě všeobecného a odborného vzdělání. Pedagogická orientace, 1(1), 137-148.

Blížkovský, B. (1993a). Tradice a perspektivy české školy a pedagogiky v nadějích a krizích soudobého světa. Pedagogická orientace, 3(6), 19-33.

Blížkovský, B. (1993b). Počátky školské reformy v Československu po listopadu 1989. Pedagogická orientace, 3(8-9), 39-43.

Blížkovský, B. (1995). Pozoruhodný zájem OECD o vzdělanost. Pedagogická orientace, 5(16-17), 143-145.

Blížkovský, B. (1996a). Jde o kontinuitu dobrého. Pedagogická orientace, 6(20), 2-11.

Blížkovský, B. (1996b). Ze zprávy examinátorů OECD o vzdělávacím systému ČR. Pedagogická orientace, 6(18-19), 4-20.

České vzdělání a Evropa. (1999). Sdružení pro vzdělávací politiku.

Dokumentace ze sjezdu ČPdS. (1993). Pedagogická orientace, 3(6), 99-107.

Greger, D. (2011). Dvacet let českého školství optikou teorií změny vzdělávání v post-socialistických zemích. Orbis scholae, 5(1), 9-22.

https://doi.org/10.14712/23363177.2018.70

Greger, D., & Walterová, E. (2007). In pursuit of educational change: The trans-formation of education in the Czech Republic. Orbis scholae, 1(2), 11-44.

https://doi.org/10.14712/23363177.2018.165

Halász, G. (2018). From deconstruction to systemic reform: educational transformation in Hungary. Orbis scholae, 1(2), 45-79.

https://doi.org/10.14712/23363177.2018.166

Havlínová, M. (1991). Školství a zdravý vývoj žáka. Pedagogika, 41(2), 165-178.

Havlínová, M. (1992). Liberalizace školské politiky a vnitřní transformace školy. Pedagogická orientace, 2(3), 34-37.

Helus, Z. (1993). Od pedagogické uniformity k pedagogické pluralitě. Pedagogika, 43(3), 227-233.

Hudcová, H. (1992). Reforma a makromodel školské soustavy. Pedagogická orientace, 2(3), 32-34.

Interview s ministry školství, mládeže a tělovýchovy SR a ČR Jánem Pišutem a Petrem Vopěnkou. (1990). Pedagogika, 40(2), 95-99.

Janík, T. (2023) Schul-, Curriculum- und Unterrichtsentwicklungen im Bildungssystem Tschechiens. 30 Jahre nach dem Fall des Eisernen Vorhangs. In W. Göttlicher & T. Janík (Eds.), Politische Zäsur und Wandel des Bildungssystem (s. 33-58). LIT Verlag.

Janík, T. et al. (2020): Curriculum changes in the Visegrad Four: Three decades after the fall of communism: Studies from Hungary, Poland, the Czech and Slovak Republics. Waxmann.

Janík, T., & Janíková, M. (2020). Der Fall des Eisernen Vorhangs 1989 und die Folgen für das Schulsystem Tschechiens. In H. Schluss et al. (Eds.), Fall des Eisernen Vorhangs 1989 und die Folgen, Europäische pädagogische Perspektiven (s. 113-124). LIT Verlag.

Kalous, J. (1993). Školská politika v České republice po roce 1989. Pedagogika, 43(3), 235-239.

Kasper, T. (2023). Mythos 1989: Vererbte Konzeptionen und die Sehnsucht nach Vollendung von Bildungsreformstrategien in der tschechischen postsozialistischen pädagogischen Diskussion und Praxis. Zeitschrift für Pädagogik, 69, 182-196.

https://doi.org/10.3262/ZPB2301182

Kasper, T., & Kasperová, D. (2023). "Was soll eigentlich geschehen?". Zur Kultur der Transformation des Schulwessens im Diskurs der tschechischen Padagogik in den Jahre 1990-1996. In W. Göttlicher & T. Janík (Eds.), Politische Zäsur und Wandel des Bildungssystem (s. 91-102). LIT Verlag.

Kaščák, O., & Pupala, B. (2011a). PISA v kritickej perspektíve. Orbis scholae, 5(1), 53-70.

https://doi.org/10.14712/23363177.2018.74

Kaščák, O., & Pupala, B. (2011b). Neoliberalizmus vo vzdelávaní: Päť obrazov kritických analýz. Pedagogická orientace, 21(1), 5-34.

Keller, R. (2011). Diskursforschung. VS Verlag.

https://doi.org/10.1007/978-3-531-92085-6

Kotásek, J. (1993a). Pedagogický výzkum a transformace vzdělávací soustavy. Pedagogika, 43(4), 363-369.

Kotásek, J. (1993b) Vize výchovy v postsocialistické éře. Pedagogika, 43(1), 9-19.

Kotásek, J. (1993c). Pedagogický výzkum a transformace vzdělávací soustavy. Pedagogika, 43(4), 363-369.

Kučerová, S. (1992). Věda o výchově - filozofie - ideologie a politika. Pedagogická orientace, 2(5), 26-36.

Kučerová, S. (1993). Hodnotová dimenze výchovy a globální výzva. Pedagogická orientace, 3(8-9), 13-24.

Kvalita a odpovědnost: Program rozvoje vzdělávací soustavy České republiky. (1994). MŠMT.

Liessmann, K. P. (2008). Teorie nevzdělanosti: Omyly společnosti vědění. Academia.

Matějů, P., & Straková, J. (Eds.). (2005). Na cestě ke znalostní společnosti. Část první: Kde jsme…?: kritická analýza současné situace. Institut pro sociální a ekonomické analýzy.

Nath, A. (2003). Bildungswachstum und äußere Schulreform im 19. und 20. Jahrhundert: Individualisierung der Bildungsentscheidung und Integration der Schulstruktur. Zeitschrift für Pädagogik, 49(1), 8-25.

Návrhy na reformu u kulatého stolu - jak šel čas. (1992). Pedagogická orientace, 2(4), 31-34.

Než udělá školství první krok. (1992). Pedagogická orientace, 2(4), 49-50.

Proměny vzdělávacího systému v České republice. Podkladová zpráva pro OECD. (1995).

Průcha, J. (1993). Stav a úkoly pedagogického výzkumu v České republice. Pedagogika, 43(4), 371-378.

Rada pedagogických věd o školské reformě. (1992). Pedagogická orientace, 2(4), 43-48.

Rozvaha o školství a vzdělanosti a jejich dalším vývoji v českých zemích. (1992). Pedagogika, 42(1), 5-18.

Sarasin, P. (2017). Diskursanalyse. In M. Sommer, S. Müller-Wille & C. Reinhardt (Eds.), Handbuch Wissensgeschichte (s. 45-55). Metzler Verlag.

https://doi.org/10.1007/978-3-476-05347-3_4

Singule, F. (1991). Západoevropské školství v 70. a 80. letech. Pedagogika, 41(2), 145-155.

Skalková, J. (1992). Pedagogické teorie vzdělání a vnitřní reforma školy. Pedagogika, 42(1), 59-68.

Straková, J. (2011). Ke kritice výzkumu PISA. Orbis scholae, 5(3), 123-127.

https://doi.org/10.14712/23363177.2018.88

Svoboda ve vzdělávání a česká škola. (1991). NEMES.

Štech, S. (2011). PISA - nástroj vzdělávací politiky, nebo výzkumná metoda? Orbis scholae, 5(1), 123-133.

https://doi.org/10.14712/23363177.2018.81

Tupý, J. (2018). Tvorba kurikulárních dokumentů v České republice: Historicko-analytický pohled na přípravu kurikulárních dokumentů pro základní vzdělávání v letech 1989-2017. Masarykova univerzita.

https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8998-2018

Učení je skryté bohatství. Zpráva Mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století". (1997). UIV.

Vývoj spolupráce zemí OECD ve vzdělávací politice. (1995). UIV.

Walterová, E. (2007). The transformation of educational systems in the Visegrád countries: Introduction to the context of comparative research. Orbis scholae, 1(2), 5-10.

https://doi.org/10.14712/23363177.2018.164

Zprávy o národní politice ve vzdělávání. (1996). UIV.

Stahování

Publikováno

2025-11-30