Cesta k pedagogickému leadershipu v mateřských školách

Analýza faktorů determinujících jeho úspěšnou aktivaci v ORP Kutná Hora

Autoři

  • Lucie Soukeníková NFE Eduzměna
  • Terezie Stiborková NFE Eduzměna
  • Anastazie Yevdokimova NFE Eduzměna

DOI:

https://doi.org/10.14712/23362189.2025.4940

Klíčová slova:

pedagogický leadership, mateřská škola, instruktivní leadership, regionální průvodce škol, rozvojová intervence

Abstrakt

Cíle: Studie identifikuje, které faktory společně iniciovaly pedagogický leadership v MŠ v ORP Kutná Hora v letech 2020–2025. Zkoumá mechanismy jejich vlivu a provazeb.

Metody: Výzkum vychází převážně z kvalitativního designu s prvky metodologické triangulace. Data byla získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů, pozorování a zpětnovazebních dotazníků. Analýza proběhla metodou otevřeného a axiálního kódování s důrazem na kontextové ukotvení a opakující se vzorce.

Výsledky: Iniciaci pedagogického leadershipu podpořila kombinace tří provázaných faktorů posílená rolí regionálních průvodců škol. Jde o dostupné rozvojové intervence, prostředí podpůrné síťové infrastruktury a připravenost školy ke změně. 60 % respondentů z řad rodičů zaznamenalo nové příležitosti k rozvoji dítěte a 63 % otevřenější a efektivnější komunikaci se školou.

Závěry: Úspěšná aktivace pedagogického leadershipu není samovolný proces, ale výsledek dlouhodobé a cílené podpory. Rozhodující je synergie tří klíčových faktorů a působení regionálních průvodců škol. Tento rámec má pozitivní dopad na učení dětí a tvorbu učícího se regionálního ekosystému.

Reference

Bush, T. (2008). Leadership and management development in education. London: Sage.

https://doi.org/10.4135/9781446213605

ČŠI. (2025). Kritéria hodnocení podmínek, průběhu s výsledků vzdělávání: 2025/2026. Praha: Česká školní inspekce. (Online). Dostupné z www.csicr.cz/CSICR/media/Elektronicke-publikace/2025/2025_Kriteria_hodnoceni_25_26/html5/index.html

Day, C., Sammons, P., & Gorgen, K. (2016). Successful school leadership. Reading: Education Development Trust.

Dvořák, D. (2011). Pedagogické vedení školy: Hledání zdrojů a obsahu pojmu. Orbis Scholae, 5(3), 9-25.

https://doi.org/10.14712/23363177.2018.72

Dvořák, D., & Trunda, J. (2021). Pedagogické vedení škol: Analytická zpráva. Praha: Národní pedagogický institut ČR. (Online). Dostupné z https://projekty.npi.cz/media/materialy/projekty/strategicke_rizeni/znalostni-databaze/analyticke_zpravy/ANALYZA_Pedag_vedeni.pdf

Fook, J., & Askeland, G. A. (2007). Challenges of critical reflection: "Nothing ventured, nothing gained". Social Work Education, 26(5), 520-533.

https://doi.org/10.1080/02615470601118662

Fullan, M. (2007). The new meaning of educational change. 4. vyd. New York: Teachers College.

Hallinger, P. (2003). Leading educational change: Reflections on the practice of instructional and transformational leadership. Cambridge Journal of Education, 33(3), 329-351.

https://doi.org/10.1080/0305764032000122005

Hallinger, P. (2005). Instructional leadership and the school principal: A passing fancy that refuses to fade away. Leadership and Policy in Schools, 4(3), 221-239.

https://doi.org/10.1080/15700760500244793

Hallinger, P., & Murphy, J. (1985). Assessing the instructional management behavior of principals. The Elementary School Journal, 86(2), 217-247.

https://doi.org/10.1086/461445

Harris, A., & Muijs, D. (2005). Improving schools through teacher leadership. Maidenhead: Open University.

Heath, C., & Heath, D. (2011). Proměna: Jak věci změnit, když je změna zdánlivě nemožná. Brno: Jan Melvil.

Heikka, J., & Waniganayake, M. (2011). Pedagogical leadership from a distributed perspective within the context of early childhood education. International Journal of Leadership in Education, 14(4), 499-512.

https://doi.org/10.1080/13603124.2011.577909

Lazarová, B., Pol, M., & Sedláček, M. (2015). Souhrnná zpráva mapující pedagogické vedení ředitelů základních škol v ČR. Praha:, Česká školní inspekce.

Leithwood, K., Harris, A., & Hopkins, D. (2020). Seven strong claims about successful school leadership revisited. School Leadership & Management, 40(1), 5-22.

https://doi.org/10.1080/13632434.2019.1596077

Majerčíková, J., & Urbaniecová, K. (2020). Prestiž učitelství v mateřské škole optikou subjektivní percepce učitelek. Studia Paedagogica, 25(1), 43-62.

https://doi.org/10.5817/SP2020-1-3

Marks, H. M., & Printy, S. M. (2003). Principal leadership and school performance: An integration of transformational and instructional leadership. Educational Administration Quarterly, 39(3), 370-397.

https://doi.org/10.1177/0013161X03253412

MŠMT. (2020). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.

MŠMT. (2025). Systém podpory a vedení ředitelů škol: Priority pro období 2025-2027. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (Online). Dostupné z https://edu.gov.cz/wp-content/uploads/2025/04/System-podpory-a-vedeni-reditelu-skol_Priority-2025-2027.pdf

OECD. (2011). Does participation in pre-primary education translate into better learning outcomes at school? Paris: OECD.

OECD. (2019). Leading education for innovation. Paris: OECD.

OECD. (2020). Starting strong V: Transitions from early childhood education and care to primary education. Paris: OECD.

Partnerství 2030+. (2023). Návrh na posílení systému vedení a podpory mateřských a základních škol v ČR. Praha: Partnerství pro vzdělávání 2030+. (Online). Dostupné z https://partnerstvi2030.cz

Partnerství 2030+. (2024). Vyhodnocení veřejné konzultace "Návrhu na posílení systému vedení a podpory mateřských a základních škol v ČR. Praha: Partnerství pro vzdělávání 2030+. (Online). Dostupné z https://partnerstvi2030.cz

Pol, M. (2007). Škola vedená, řízená a spravovaná. Pedagogika, 57(3), 213-225.

Prášilová, M., Kuchař, P., & Zatloukal, T. (2021). Vedení školy: Profesní standardy pro ředitele a ředitelky škol. Praha: Národní pedagogický institut.

Robinson, V. M. J. (2011). Student-centered leadership. San Francisco: Jossey-Bass.

Rozkovcová, A., & Novotová, J. (2018). Styly vedení školy a sociální klima učitelských sborů základních škol. Orbis Scholae, 12(3), 67-84.

https://doi.org/10.14712/23363177.2019.8

Spillane, J. P. (2005). Distributed leadership. The Educational Forum, 69(2), 143-150.

https://doi.org/10.1080/00131720508984678

Syslová, Z., et al. (2016). Proměna mateřské školy v učící se organizaci. Praha: Wolters Kluwer ČR.

Syslová, Z., & Najvarová, V. (2021). Přehledová studie výzkumů předškolního vzdělávání v České republice v letech 2011-2020. Pedagogika, 71(3), 483-504.

https://doi.org/10.14712/23362189.2021.978

Tort-Moloney, D. (1997). Teacher autonomy: A Vygotskian theoretical Framework. CLCS occasional paper no. 48. Dublin: Trinity College.

Urban, M. (2009). Early childhood education in Europe: Achievements, challenges and possibilities. European Educational Research Journal, 8(2), 141-156.

York-Barr, J., & Duke, K. (2004). What do we know about teacher leadership? Findings from two decades of scholarship. Review of Educational Research, 74(3), 255-316.

https://doi.org/10.3102/00346543074003255

Stahování

Publikováno

2025-11-30