Vývoj přístupů ke školnímu hodnocení v českých zemích: kontinuita, či diskontinuita?
DOI:
https://doi.org/10.14712/23362189.2025.4942Klíčová slova:
školní hodnocení, sumativní a formativní hodnocení, vysvědčení, transformace vzdělávání, inovaceAbstrakt
Historicky zaměřená studie reflektuje vývoj přístupů ke školnímu hodnocení žáků v českých zemích od konce 18. století až po současnost, a to z perspektivy teoretické, vzdělávací politiky i praktických pokusů učitelů základních a středních škol. Předmětem pozornosti je také role, kterou v dané problematice hrály v devadesátých letech profesní asociace a spolky, zejména PAU (Přátelé angažovaného učení) a NEMES (Nezávislá mezioborová skupina pro školskou reformu).
Jádro studie tvoří komparace dvou významných období spojovaných se snahou o změnu hodnocení v našich podmínkách: devadesátá léta minulého století versus poslední desetiletí. Studie reflektuje také požadavky na pojetí závěrečného sumativního hodnocení – vysvědčení v základních školách v obou vymezených obdobích – a ústí v představení inovace vysvědčení, která je výsledkem tříletého vývoje akademiků a praktiků. Studie nastiňuje vzájemný vztah mezi formativním hodnocením a vysvědčením JINAK a otázky spjaté s jeho legislativním ukotvením.
V závěru je reflektováno spektrum možných důvodů, proč se v českém školství stále nedaří prosadit nový způsob hodnocení žáků v širším měřítku. Jsou prezentovány klíčové podmínky pro úspěšnou implementaci inovace v podobě změny celkové kultury hodnocení žáků.
Reference
Bartošová, J., & Fryč, J. (2011). Vysvědčení jako součást dějin školství: od 18. století po současnost. Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského.
Běhounek, B. (1930). Výchovné hodnocení žáků. Praha: SPN.
Běhounek, B. (1935). Pokusné školy a jejich význam pro pedagogickou praxi. Ústav pro výzkum školství.
Becheikh, N., Ziam, S., Idrissi, O., Castonguay, Y., & Landry, R. (2010). How to improve knowledge transfer strategies and practices in education? Answers from a systematic literature review. Research in Higher Education Journal, 7(1), 1-21.
Bílá kniha. (2001). Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Bílá kniha. Ústav pro informace ve vzdělávání.
Black, P., & Wiliam, D. (1998). Inside the black box: Raising standards through classroom assessment. Phi Delta Kappan, 80(2), 139-148.
Black, P., & Wiliam, D. (2009). Developing the theory of formative assessment. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 21(1), 5-31.
https://doi.org/10.1007/s11092-008-9068-5
Černý, M. (2024). Návrh nového vysvědčení hodnotí u žáků ZŠ jejich silné stránky i pokrok. Učitelské listy, 20. ledna 2024.
Červenka, S. (1992). Angažované učení. Tomáš Houška.
Červenka, S., Dvořáková, M., Kašová, J., Nováčková, J., Spilková, V., Chobotková, H., Rymešová, J., & Žáková, M. (1994). Slovní hodnocení. Iuventa.
ČŠI. (2018a). Analýza zahraničních systémů hodnocení klíčových kompetencí a systémů hodnocení netestovatelných dovedností se souborem doporučení pro školní hodnocení klíčových kompetencí RVP ZV a externí hodnocení školní podpory rozvíjení klíčových kompetencí RVP ZV. Česká školní inspekce.
ČŠI. (2018b). Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2017/2018. Výroční zpráva České školní inspekce.
ČŠI. (2020). Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2019/2020. Výroční zpráva České školní inspekce.
ČŠI. (2021). Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2020/2021. Výroční zpráva České školní inspekce.
ČŠI. (2022). Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2021/2022. Výroční zpráva České školní inspekce.
Federičová, M. (2019). Dopady známek na vysvědčení na životní rozhodnutí žáků. Národohospodářský ústav AV ČR.
Fullan, M. G. (2007). The new meaning of educational change. Routledge.
Fullan, M., & Hargreaves, A. (1992). Teacher development and educational change. In M. Fullan & A. Hargreaves (Eds.), Teacher development and educational change (s. 1-9). Routledge.
Fullan, M. G., & Miles, M. B. (1992). Getting reform right: What works and what doesn't. Phi Delta Kappan, 73(10), 745-752.
Goldenberg, C. N. (2004). Successful school change: Creating settings to improve teaching and learning. Teachers College Press.
Grombířová, J. (2023). Reakce učitelů, žáků a rodičů na změnu závěrečného hodnocení - případová studie. (Diplomová práce). Masarykova univerzita.
Grombířová, J., & Kratochvílová, J. (2024). Innovation in the final assessment of student learning outcomes (report cards): The process of change and its impacts on school practice. Studia paedagogica, 29(3), 106-156.
https://doi.org/10.5817/SP2024-3-5
Guskey, T. R., & Bailey, J. M. (2001). Developing grading and reporting systems for student learning. Corwin Press.
Gyönyör, J., Grombířová, J., Kratochvílová, J., & Vlčková, K. (2025). "Musíme jet všichni stejně": Porovnání vývoje interní facilitace učitelů při rozvoji kompetencí komplexního rozvíjejícího hodnocení na dvou základních školách. Sborník abstrakt. Mezinárodní konference QAK: Tisíc tváří aplikace kvalitativních metod, Praha, 29. a 30. ledna 2025.
Helus, Z. (1991). K problematice pedagogenního narušení dítěte. Pedagogika, 41(4), 369-377.
Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí. Portál.
Hopfenbeck, T. N., Zhang, Z., Sun, S. Z., Robertson, P., & McGrane, J. A. (2023). Challenges and opportunities for classroom-based formative assessment and AI: A perspective article. Frontiers in Education, 8:1270700.
https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1270700
Kašová, J. (1995). Škola trochu jinak: projektové vyučování v teorii a praxi. Iuventa.
Kelly, A. E., Lesh, R. A., & Baek, J. Y. (Eds.). (2014). Handbook of design research methods in education: Innovations in science, technology, engineering, and mathematics learning and teaching. Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781315759593
Klement, L. (2019). Evropské školy jako inspirativní model vzdělávání evropského občana v 21. století se zaměřením na první stupeň ZŠ. (Disertační práce). Centrum profesních studií.
Kolář, Z., & Šikulová, R. (2009). Hodnocení žáků. Grada.
Košťálová, H., Miková, Š., & Stang, J. (2008). Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení. Portál.
Kotásek, J. et al. (1991). Budoucnost vzdělání a školství v obnovené demokratické společnosti ve sjednocující se Evropě. Rukopis.
Kratochvílová, J. (2011). Systém hodnocení a sebehodnocení žáků: zkušenosti z České republiky i Evropských škol. MSD.
Kratochvílová, J. (2012). Aktivní spoluúčast žáka při hodnocení - zdroj inspirace rozvoje osobnosti žáka a pokládání základů zodpovědnosti za kvalitu svého života. In H. Lukášová (Ed.), Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení (s. 151-180). Asociace waldorfských škol ČR.
Kratochvílová, J. (2013). Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Masarykova univerzita.
Kratochvílová, J., & Grombířová, J. (2024). "Jdeme do hloubky k dětem": vývoj procesu změny zavádění inovovaného závěrečného hodnocení výsledků žáků v praxi škol. XXXII. výroční konference: Spolupráce oborů pro podporu kvality vzdělávání, 10.-12. září 2024, ČAPV, Praha.
Laufková, V., & Novotná, K. (2018). Školní hodnocení z pohledu žáků. Orbis scholae, 8(1), 111-127.
https://doi.org/10.14712/23363177.2015.8
Lukášová-Kantorková, H. (2003). Učitelská profese v primárním vzdělávání a pedagogická příprava učitelů. Ostravská univerzita v Ostravě.
Lukavská, E. (2003). Pozor, děti! Aleš Čeněk.
Macanová, A. (2013). Přístup rodičů ke studijním výsledkům dítěte. (Diplomová práce). Masarykova univerzita.
MŠMT. (2020). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Dostupné z https://msmt.gov.cz/uploads/Brozura_S2030_online_CZ.pdf.
Münich, D., & Protivínský, T. (2018). Co skrývají známky na vysvědčení? Národohospodářský ústav AV ČR.
Münich, D., & Protivínský, T. (2022). Rozdíly v přísnosti známkování žáků a dopady na vzdělanostní aspirace. Národohospodářský ústav AV ČR.
Musilová, D. (2023). Vysvědčení JINAK. Řízení školy, 9, 31-34.
NEMES (1991). Svoboda ve vzdělání a česká škola. Vlastním nákladem.
Nováčková, J. (1991). Hodnocení žáka: Nedostatečnosti přítomnosti a vize budoucnosti. Sborník z Konference J. A. Komenský a přítomnost, Brno. Rukopis.
Nováčková, J. (2008). Mýty ve vzdělávání: O škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově a cestách, jak je překonat. 4. vyd. Spirála.
Novotná, K., & Krabsová, V. (2013). Formativní hodnocení: případová studie. Pedagogika 53(3), 355-371.
Pánková, M., Kasperová, D., Kasper, T. et al. (2015). Meziválečná školská reforma v Československu. Academia - NPMK.
Pol, M., Hloušková, L., Trnková, K., & Lazarová, B. (2015) Diverzita žáků: Téma pro vedení školy. Studia paedagogica 20(2), 105-126.
https://doi.org/10.5817/SP2015-2-6
Rogers, M. E. (1983). Diffusion of innovations. Macmillan.
Rokos, L. (2017). Hodnocení badatelsky orientované výuky biologie. (Disertační práce). Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta.
Rokos, L., Lišková, J., Váchová, L., Cihlářová, M., Chadová, M., & Strapková, J. (2019). Pohled žáků vybraných základních škol a gymnázií na hodnocení při hodinách přírodopisu a biologie s akcentem na formativní hodnocení. Scientia in educatione, 10(1), 90-112.
https://doi.org/10.14712/18047106.1234
RVP ZV. (2004). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Výzkumný ústav pedagogický.
Rýdl, K. (1992). Tradice a současnost alternativního pedagogického hnutí v ČSFR a ve světě. Univerzita Prešov.
Santiago, P., Donaldson, G., & Herman, J. (2012). OECD reviews of evaluation and assessment in education. OECD.
https://doi.org/10.1787/9789264117020-en
Shánilová, I. (2010). Hodnocení žáků základní školy. Orbis scholae, 4(1), 41-53.
https://doi.org/10.14712/23363177.2018.178
Schimunek, F. P. (1994). Slovní hodnocení žáků. Portál.
Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole - východiska a nové metody pro praxi. Portál.
Spěváček, V. (1970). Počátky a základy českých škol pokusných. Pedagogická fakulta, Západočeská univerzita v Plzni.
Spěváček, V. (1978). Průkopníci českých pokusných škol. Státní pedagogické nakladatelství.
Spilková, V. (1994). Nové přístupy k hodnocení žáků při vyučování. In S. Červenka et al., Slovní hodnocení (s. 24-29). Kroměříž: Iuventa.
Spilková, V. (1997). Proměny primární školy a vzdělávání učitelů v historicko-srovnávací perspektivě. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Spilková, V. (2022). Hlavní směry transformace primárního vzdělávání v České republice po roce 1989 a perspektivy dalšího vývoje. Pedagogika, 72(2), 157-184.
https://doi.org/10.14712/23362189.2021.2082
Spilková, V. et al. (2005). Proměny primárního vzdělávání v ČR. Portál.
Spilková, V., & Hausenblas, O. (Eds.) (1994). Měníme vyučování. Agentura Strom.
Spurná, M. (2019). Analýza stavu hodnocení výsledků žáků v ČR a v zahraničí: Podkladová studie. Národní ústav pro vzdělávání.
Starý, K., Laufková, V. et al. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Portál.
Straková, J., Spilková, V., Simonová, J., Friedleandaerová, H., & Hanzák, T. (2013). Názory učitelů základních škol na potřebu změn ve školním vzdělávání. Orbis scholae, 7(1), 79-100.
https://doi.org/10.14712/23363177.2015.27
Swan, G. M., Guskey, T. R., & Jung, L. A. (2014). Parents' and teachers' perceptions of standards-based and traditional report cards. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 26, 289-299.
https://doi.org/10.1007/s11092-014-9191-4
Štech, S. (1992). Škola stále nová. Karolinum.
Šufajzlová, J. (2024). Reakce učitelů, žáků a rodičů na změnu závěrečného hodnocení na vybrané základní škole - případová studie. (Disertační práce). Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta.
Tomanová, M. (2014). Pohled rodičů na závěrečné hodnocení na 1. stupni ZŠ. (Diplomová práce). Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta.
Tomková, M. (2023). Reakce žáků, rodičů a učitelů ve vybrané škole na změnu závěrečného hodnocení. (Disertační práce). Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta.
Váňová, R. (1986). Vývoj počátečního školství v českých zemích. Státní pedagogické nakladatelství.
Velikanič, J. (1973). Skúšanie, hodnotenie a klasifikácia žiakov. Bratislava: SPN.
Vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
Zitková, H. et al. (2025). Smysluplné hodnocení ve škole. Svět vzdělání.
