How Teachers Perceive Communication with Parents: Satisfied vs. Burned-out

Authors

  • Ida Viktorová

DOI:

https://doi.org/10.14712/23362189.2019.1343

Keywords:

primary school teacher, burnout, communication with parents

Abstract

In this study, we focused on the question of how communication with parents is seen by teachers of two groups at opposite poles: satisfied in the profession of teacher vs. dissatisfied, and actually with developing burnout. We examined the professional demands and the burnout syndrome of primary school teachers as part of a larger project. Th e complexity of communication between stakeholders (teachers, leadership, pupils and parents) is often cited as a source of stress at schools. We started from 58 interviews with teachers from various places in the Czech Republic. The results showed very different subjective forms of parents in the two groups. Burned-out teachers have more conflicts with parents, experience them in a much worse way, and often struggle to solve them. Satisfied teachers are more realistic, they often prevent conflicts, and do not experience problems in person.

Kewords: primary school teacher, burnout, communication with parents, conflicts with parents, solving conflicts with parents.

References

Burke, R. J., & Greenglass, E. (1995). A longitudinal study of psychological burnout in teachers. Human Relations, 48(2), 187-202.

https://doi.org/10.1177/001872679504800205

Farber, B. A. (1982). Teacher burnout: Assumptions, myths, and issues. Based on a paper presented at the Annual Meeting of the American Psychological Association, Washington, DC. ED 229 36.

Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.

Kaščák, O. (2006). Moc školy. O formatívnej sile organizácie. Bratislava: Veda.

Kaščák, O., & Pupala, B. (2011). Škola - statický element v sociálnej dynamike. Úvodní stať. In O. Kaščák & B. Pupala (Eds.), Škola - statický element v sociálnej dynamike (s. 6-14). Bratislava: Iura Edition.

Kebza, V., & Šolcová, I. (2003). Syndrom vyhoření. Praha: Státní zdravotní ústav.

Kebza, V., & Šolcová, I. (2008). Hlavní koncepce psychické odolnosti. Československá psychologie, 52(1), 1-19.

Kremer, L., & Hofman, J. E. (1985). Teachers' professional identity and burn-out. Research in Education, 34(1), 89-95.

https://doi.org/10.1177/003452378503400106

Lasky, S. (2000). The cultural and emotional politics of teacher-parent interactions. Teaching and Teacher Education, 16(8), 843-860.

https://doi.org/10.1016/S0742-051X(00)00030-5

Marek, T., Schaufeli, W. B., & Maslach, C. (2017). Professional burnout: Recent developments in theory and research. Routledge.

https://doi.org/10.4324/9781315227979

PMCid:PMC5797212

Matýsková, D. (2005). Spolupráce rodiny a školy z pohledu rodičů a učitelů. Pedagogická orientace, 15(1), 27-36.

Možný I. (2004). Česká rodina pozdní modernity: nová podoba starého partnera a rivala školy. Pedagogika, 54(4), 309-325.

Pavlas Martanová, V., & Konůpková, O. (2019). Odlišné světy učitelů a rodičů: interakce s rodiči jako zdroj stresu učitele. Pedagogická orientace, 29(2), 223-242.

https://doi.org/10.5817/PedOr2019-2-223

Pulišová, K. (2016). Neklape nám to: učitelé a rodiče žáků prvního stupně základních škol a jejich problémové vztahy. Studia paedagogica, 21(3), 67-182.

https://doi.org/10.5817/SP2016-3-9

Rabušicová, M., Šeďová, K., Trnková, K., & Čiháček, V. (2003). O školách, v nichž jsou rodiče i ředitelé spokojeni se vzájemnou spoluprací. SPFFBU, Studia paedagogica, U8, 103-116.

Rabušicová, M., Šeďová, K., Trnková, K., & Čiháček, V. (2004). Škola a (versus) rodina. Brno: Masarykova Univerzita.

Shirom, A., & Melamed, S. (2006). A comparison of the construct validity of two burnout measures in two groups of professionals. International Journal of Stress Management, 13(2), 176-189.

https://doi.org/10.1037/1072-5245.13.2.176

Smetáčková, I., Viktorová, I., Štech, S., & Ptáček, R. Vztah syndromu vyhoření, copingových strategií a self-efficacy mezi vyučujícími na českých základních školách. Československá psychologie 63(4), 386-401.

Šeďová, K. (2009). Tiché partnerství: vztahy mezi rodiči a učitelkami na prvním stupni základní školy. Studia paedagogica, 14(1), 27-52.

Štech, S. (2007). Profesionalita učitele v neoliberální době. Pedagogika, 57(4), 326-337.

Švaříček, R., & Š eďová , K. et al. (2007). Kvalitativní vý zkum v pedagogický ch vě dá ch. Praha: Portál.

Urbanovská, E. (2017) Vztah rodičů a dětí jako faktor ovlivňující vzdělávání dětí se zdravotním postižením. Paidagogos, 2016(2), 141-153.

Urbanovská, E., & Kusák, P. (2009) Syndrom vyhoření učitelů ve vztahu k vybraným determinantám. E-Pedagogium, IV, 108-121.

Žídková, Z., & Martinková, J. (2003). Psychická zátěž učitelů základních škol. České pracovní lékařství, 4(3), 6-10.

Published

2020-04-02

Issue

Section

Research paper