Literacy in Education – Towards a Defi nition of Language Literacy

Authors

  • Martina Šmejkalová
  • Naďa Vondrová
  • Irena Smetáčková
  • Martin Chvál

DOI:

https://doi.org/10.14712/23362189.2021.1944

Keywords:

literacy, reading literacy, mathematics literacy, functional language literacy

Abstract

This theoretical study deals with defining functional language literacy for the mother tongue (L1). The reasons are as follows: 1) literacy represents a particularly topical issue. Definitions have been developed for various literacies, fully or partially linked to the traditional content of the school curriculum; 2) the definition of functional language literacy for the mother tongue (L1) has not yet been seriously discussed in the Czech professional community; 3) in the teaching of L1, reading literacy has been emphasised in recent years under the influence of international research, while from the perspective of unreduced communication, the definition of language literacy has remained somewhat aside. The definition of functional language literacy in this study was proposed with the support of established definitions of mathematics and reading literacy and of the analysis of local and international literature dealing with the effort to define functional language literacy in L1. The result of the study consists of a proposal for the definition of functional language literacy as a complex of knowledge, skills, abilities, and attitudes related to the use of L1 in the context of various communication events when producing and receiving written and spoken communications and analysing and interpreting their language characteristics.

References

Aaron, P. G., & Joshi, R. M. (Eds.). (2016). Handbook of orthography and literacy. Routledge.

Adam, R. (2006). Znovu a šířeji o formě kodifikace. Naše řeč, 89(4), 198-203.

Bogdanec, O. A. (2020). Charakteristika ponjatija jazykovoj funkcionaľnoj gramotnosti mladšich škoľnikov. In Sovremennaja nauka i obrazovanije: novyje podchody i aktuaľnyje issledovanija. Materialy Vserossijskoj naučno-praktičeskoj konferencii (s. 127-133). Dostupné z https://emc21.ru/wp-content/uploads/2020/06/Statya-

Bogdanets.pdf

Cvrček, V. (2008). Regulace jazyka a Koncept minimální intervence. NLN.

ČŠI. (2019a). Rozvoj jazykové gramotnosti na základních a středních školách ve školním roce 2018/2019. Tematická zpráva. Česká školní inspekce. Dostupné z www.csicr.cz

ČŠI. (2019b). Mezinárodní šetření PISA 2018. Koncepční rámec hodnocení čtenářské gramotnosti. [Českou verzi připravili E. Potužníková, Z. Janotová, R. Blažek.] Česká školní inspekce. Dostupné z http://docplayer.cz

Daneš, F. (2009). Kultura a struktura českého jazyka. Karolinum.

Demina, E. S., & Korabeľnikova, E. I. (2018). Problema razvitija funkcionaľnoj gramotnosti obučajuščichsja na urokach russkogo jazyka. In Formirovanije funkcionaľnoj gramotnosti obučajuščichsja v processe izučenija russkogo jazyka i literatury: Materialy Vserossijskoj naučno-praktičeskoj konferencii (s. 44-47). Dostupné z https://ipk-tula.ru/upload/files/publ/ ТОКАРЕВ электронный вариант.pdf

Doležalová, J., & Najvarová, V. (2011). Gramotnost a funkční gramotnost. In R. Blažková, J. Doležalová, J. Havel, J. Kratochvílová, M. Kubiatko, V. Najvarová & J. M. Tušková, Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ (s. 20-28). Masarykova univerzita.

Dombrovská, M., Landová, H., & Tichá, L. (2004). Informační gramotnost - teorie a praxe v ČR. Knihovnická revue, 15(1), 7-18.

Faltýn, J., Nemčíková, K., & Zelendová, E. (Eds.). (2010). Gramotnosti ve vzdělávání. VÚP.

Fesenko, O. P. (2018). Jazykovaja gramotnosť studentov: pričiny sniženija i uslovija soveršenstvovanija. In Sbornik materialov konferencii "Jazyk i pravo: aktuaľnyje problemy vzaimodejstvija". Dostupné z www.ling-expert.ru/conference/langlaw8/fesenko-op.html

Gavora, P. (2002). Gramotnosť: vývin modelov, reflexia praxe a výskumu. Pedagogika, 52(2), 171-181.

Gavora, P. (2003). Modely a úrovne gramotnosti. In P. Gavora, O. Zápotočná et al., Gramotnosť. Vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania (s. 11-25). Univerzita Komenského.

Havlínová, H., Kropáčková, J., Košťálová, H., Koubek, P., Mouchová, A., Poláková, I., & Šlapal, M. (2020). Čtenářská gramotnost v uzlových bodech vzdělávání. Metodický podpůrný materiál pro projekt PPUČ. Dostupné z https://digifolio.rvp.cz

Hoffmannová J., & Čermák, F. (2017). Produkce a recepce textu. In P. Karlík, M. Nekula & J. Pleskalová (Eds.), CzechEncy - Nový encyklopedický slovník češtiny. Dostupné z www.czechency.org

Chejnová, P. (2010). Didaktické transformace pragmalingvistických témat. Pedagogická fakulta UK.

Chvál, M., Šmejkalová, M., & Smetáčková, I. (2020). Od porozumění textu k vyřešení matematické slovní úlohy. Didaktické studie, 12(1), 83-100.

Jakobson, R. (1987). Linguistics and poetics. In R. Jakobson, K. Pomorska & S. Rudy (Eds.), Language in literature (s. 62-94). Belknap Press of Harvard University Press.

Janotová, Z., Hanušová, J., Chrobák, T., Olšáková, M., Fiala, V., Pražáková, D., Fiedlerová, V., & Hlawatschke, P. (2020). Inspirace pro rozvoj gramotností PISA. Úlohy ze čtenářské, přírodovědné a matematické gramotnosti. ČŠI. Dostupné z www.csicr.cz

Kim, Y. S. (2015). Language and cognitive predictors of text comprehension: Evidence from multivariate analysis. Child Development, 86(1), 128-144.

https://doi.org/10.1111/cdev.12293

PMid:25174258

Klimovič, M., Kopčíková, M., Liptáková, Ľ., & Vužňáková, K. (2020). Implicitné jazykové znalosti dieťaťa. Prešovská univerzita v Prešove.

Koncepce matematické gramotnosti ve výzkumu PISA 2003. (2004). ÚIV.

Koželuhová, E. (2020). Čtenářské strategie v předškolním vzdělávání. [Disertační práce.] Pedagogická fakulta UK.

Kuřina, F. (2019). Metody a cíle vyučování matematice. Učitel matematiky, 27(3), 169-179.

Larsen-Freeman, D., & Anderson, M. (2011). Techniques and principles in language teaching. Oxford University Press.

Liptáková, Ľ. (2013). O vzťahu a štruktúre implicitných a explicitných jazykových znalostí dieťaťa mladšieho školského veku. O dieťati, jazyku, literatúre, 1(2), 15-30.

Liptáková, Ľ. (2015). Kontexty rozvíjania gramotnosti žiaka a edukačný systém. O dieťati, jazyku, literatúre, 3(2), 91-95.

Liptáková, Ľ., Adričíková, M., Cibáková, D., Hlebová, B., Klimovič, M., Mitrová, A., … & Vužňáková, K. (2015). Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. Prešovská univerzita v Prešove.

Machová, S., & Šamalová, M. (Eds.) (2007). Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace ve vyšších třídách gymnázií a na SOŠ. 2., rozš. a modifikované vyd. Pedagogická fakulta UK.

Ming, K. (2012). 10 content-area literacy strategies for Art, Mathematics, Music, and Physical Education. Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues & Ideas, 85(6), 213-220.

https://doi.org/10.1080/00098655.2012.691568

Nezvanenko, N. V. (2019). Jazykovaja funkcionaľnaja gramotnosť mladšich škoľnikov: obzor soděržanija različnych UMK dlja načaľnoj školy. Partnerstvo čerez obrazovanije 25. In Sbornik materialov regionaľnoj naučno-praktičeskoj konferencii "Realizacija FGOS obščego obrazovanija v Samarskoj oblasti. Effektivnyje pedagogičeskije i upravlenčeskije praktiki". Dostupné z http://partner.sipkro.ru/index.php/stati/2019-god/25-2019-god/78-stati/453-25-14

Novikova, T. F. (2018). Čtoby znanije stalo cennosťju... Nekotorye aktuaľnyje problemy funkcionaľnoj gramotnosti sovremennika. In Formirovanije funkcionaľnoj gramotnosti obučajuščichsja v processe izučenija russkogo jazyka i literatury: Materialy Vserossijskoj naučno-praktičeskoj konferencii (s. 73-79). Dostupné z https://ipk-tula.ru/upload/files/publ/ТОКАРЕВ электронный вариант.pdf

Novosák, J., Pražáková, D., Suchomel, P., Dvořák J., & Folwarczný, R. (2020). Rozvoj matematické gramotnosti na základních školách ve školním roce 2019/2020. Tematická zpráva. ČŠI. Dostupné z www.csicr.cz

OECD/Statistics Canada (2000). Literacy in the information age: Final report of the International Adult Literacy Survey. OECD Publishing.

Ortlieb, E. (2014). Theoretical models of learning and literacy development. Emerald Group.

https://doi.org/10.1108/S2048-045820140000004014

Palán, Z. (1997). Výkladový slovník vzdělávání dospělých. DAHA.

Průcha, J. (1980). Jazykové a komunikační vzdělání. In J. Průcha (Ed.), Modely perspektivního systému vzdělávání a výchovy v socialistické společnosti (s. 47-59). Pedagogický ústav ČSAV.

Průcha, J. (1983). Perspektivy vzdělání. SPN.

Rabušicová, M. (2002). Gramotnost: staré téma v novém pohledu. Filozofická fakulta MU.

Ravid, D., & Tolchinsky, L. (2002). Developing linguistic literacy: A comprehensive model. Journal of Child Language, 29(2), 417-447.

https://doi.org/10.1017/S0305000902005111

PMid:12109379

Richards, J. C., & Reppen, R. (2014). Towards a pedagogy of grammar instruction. RELC Journal, 45(1), 5-25.

https://doi.org/10.1177/0033688212473293

https://doi.org/10.1177/0033688206063470

https://doi.org/10.1177/0033688214561621

https://doi.org/10.1177/0033688214522622

RVP ZŠ. (2021). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání platný od 1. 9. 2021. Dostupné z www.nuv.cz/file/4982

Scarborough, H. S., Catts, H. W., & Kamhi, A. G. (2005). Developmental relationships between language and reading: Reconciling a beautiful hypothesis with some ugly facts. In H. W. Catts & A. G. Kamhi (Eds.), The connections between language and reading disabilities (s. 3-24). Erlbaum.

Sloboda, M. (2017). Mateřský jazyk. In P. Karlík, M. Nekula & J. Pleskalová (Eds.), CzechEncy - Nový encyklopedický slovník češtiny. Dostupné z https://www.czechency.org

Straková, J. (2016). Mezinárodní výzkumy výsledků vzdělávání: Metodologie, přínosy, rizika a příležitosti. Praha: Pedagogická fakulta UK. Dostupné z https://pages.pedf.cuni.cz

Šebesta, K. (2005). Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Karolinum.

Šebesta, K., & Hedin, T. (2019). Čtenářská gramotnost a umění číst. Český jazyk a literatura, 70(1), 20-25.

Šmejkalová, M. (2010). Čeština a škola - úryvky skrytých dějin: Český jazyk a jeho vyučování na středních školách 1918-1989. Karolinum.

Šoltys, O. (1980). Nad knihou Jána Horeckého Základy jazykovedy. Naše řeč, 63(2), 88-91.

Šormová, K., & Bedřichová, Z. (2013). Jazyková gramotnost romských žáků základních škol praktických v psaném projevu. Studie z aplikované lingvistiky, 2, 38-56.

UNESCO (1976). Literacy in the world since the 1965 Teheran Conference: Shortcomings, achievements, tendencies. In L. Bataille (Ed.), A turning point for literacy: Adult education for development: The spirit and declaration of Persepolis (s. 3-34). Pergamon Press.

https://doi.org/10.1016/B978-0-08-021385-9.50005-4

UNESCO (2005). EFA global monitoring report 2006. Education for all: Literacy for life. UNESCO.

Wagner, D. A., Zahra, F. T., & Lee, J. (2016). Literacy development: Global research and policy perspectives. In U. P. Gielen & J. L. Roopnarine (Eds.), Childhood and adolescence: Cross-cultural perspectives and applications (s. 97-117). Praeger.

Zápotočná, O., & Petrová, Z. (2010). Jazyková gramotnosť v predškolskom veku. Trnavská univerzita v Trnave.

Zezulková, E. (2015). Vybrané faktory komunikační kompetence žáků v primárním vzdělávání. Slezská univerzita v Opavě.

Published

2021-07-30

Issue

Section

Theoretical paper