Implementace formativního hodnocení
Analýza mezinárodních přístupů, výzev a doporučení
DOI:
https://doi.org/10.14712/23362189.2025.4914Klíčová slova:
formativní hodnocení, realizace formativního hodnocení, limity a výzvy, systematický pokrok žáků, základní vzděláváníAbstrakt
Předkládaná studie se zabývá implementací formativního hodnocení v kontextu základního vzdělávání prostřednictvím systematické literární analýzy empirických výzkumů publikovaných v letech 2017–2024. Cílem studie je identifikovat klíčové strategie, podpůrné i limitující faktory, roli digitálních technologií a kontextuální proměnné ovlivňující efektivní zavádění formativního hodnocení. Analýza vychází ze 45 empirických studií, které byly vybrány na základě předem stanovených kritérií zahrnujících tematickou relevanci, geografické zaměření na základní vzdělávání a metodologickou kvalitu. Pomocí tematické analýzy byly výzkumné poznatky rozčleněny do čtyř analytických oblastí reflektujících čtyři výzkumné otázky. Výsledky ukazují, že efektivní formativní hodnocení je podmíněno jasným vymezením cílů učení, využitím formativních strategií založených na zpětné vazbě a zapojením žáků do hodnoticích procesů. Studie rovněž zdůrazňuje nutnost podpory ze strany vedení škol a kontinuálního profesního rozvoje učitelů. Na základě syntézy mezinárodních poznatků studie nabízí doporučení pro vzdělávací politiku a pedagogickou praxi zaměřená na zlepšení implementace formativního hodnocení ve školním prostředí.
Reference
Andersson, C., & Granberg, C. (2022). From passenger to pilot - using formative assessment to support students with intellectual disabilities to become self-regulated learners. Frontiers in Education, 7:845208.
https://doi.org/10.3389/feduc.2022.845208
Andersson, C., & Palm, T. (2017). Characteristics of improved formative assessment practice. Education Inquiry, 8(2), 104-122.
https://doi.org/10.1080/20004508.2016.1275185
Andersson, C., & Palm, T. (2018). Reasons for teachers' successful development of a formative assessment practice through professional development - a motivation perspective. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 25(6), 576-597.
https://doi.org/10.1080/0969594X.2018.1430685
Bearman, M., & Dawson, P. (2013). Qualitative synthesis and systematic review in health professions education. Medical Education, 47(3), 252-260.
https://doi.org/10.1111/medu.12092
Bennett, R. E. (2011). Formative assessment: A critical review. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 18(1), 5-25.
https://doi.org/10.1080/0969594X.2010.513678
Berisha, F., Vula, E., Gisewhiteová, R., & McDuffie, H. (2023). The effectiveness and challenges implementing a formative assessment professional development program. Teacher Development, 28(1), 19-43.
https://doi.org/10.1080/13664530.2023.2210533
Black, P., Harrison, C., Lee, C., Marshall, B., & Wiliam, D. (2003). Assessment for learning: Putting it into practice. Buckingham: Open University Press.
Black, P., & Wiliam, D. (1998). Inside the black box: Raising standards through classroom assessment. Phi Delta Kappan, 80(2), 139-148.
Black, P., & Wiliam, D. (2009). Developing the theory of formative assessment. Educational Assessment, Evaluation & Accountability, 21(1), 5-31.
https://doi.org/10.1007/s11092-008-9068-5
Boströmová, E., & Palm, T. (2023). The effect of a formative assessment practice on student achievement in mathematics. Frontiers in Education, 8:1101192
https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1101192
Boud, D., & Molloy, E. (2013). Feedback in higher and professional education: Understanding it and doing it well. London: Routledge.
https://doi.org/10.4324/9780203074336
Brookhart, S. M. (2007). Formative assessment: What do teachers need to know and do? Phi Delta Kappan, 89(2), 140-145.
https://doi.org/10.1177/003172170708900210
Brookhart, S. M. (2017). How to give effective feedback to your students. Alexandria, VA: ASCD.
Bubb, S., & Earley, P. (2004). Managing teacher workload: Work-life balance and wellbeing. London: Sage.
https://doi.org/10.4135/9781446211564
Carless, D. (2005). Prospects for the implementation of assessment for learning. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 12(1), 39-54.
https://doi.org/10.1080/0969594042000333904
Cisterna, D., & Gotwalsová, A. W. (2018). Enactment of ongoing formative assessment: Challenges and opportunities for professional development and practice. Journal of Science Teacher Education, 29(3), 200-222.
https://doi.org/10.1080/1046560X.2018.1432227
Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2018). Designing and conducting mixed methods research (3. vyd.). Thousand Oaks, CA: Sage.
ČŠI. (2020). Výroční zpráva ČŠI 2019/2020: Kvalita a efektivita vzdělávání. Praha: Česká školní inspekce.
ČŠI. (2023). Výroční zpráva ČŠI 2022/2023: Kvalita a efektivita vzdělávání. Praha: Česká školní inspekce.
Dalby, D., & Swan, M. (2019). Using digital technology to enhance formative assessment in mathematics classrooms. British Journal of Educational Technology, 50(2).
https://doi.org/10.1111/bjet.12606
Elmahdi, I., Al-Hattami, A., & Fawzi, H. (2018). Using technology for formative assessment to improve students' learning. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 17(2), 182-188.
Gough, D., Oliver, S., & Thomas, J. (2012). An introduction to systematic reviews. London: Sage.
Hamodi, C., López-Pastor, V. M., & López-Pastor, A. T. (2017). If I experience formative assessment whilst studying at university, will I put it into practice later as a teacher? Formative and shared assessment in Initial Teacher Education (ITE). European Journal of Teacher Education, 40(2), 171-190.
https://doi.org/10.1080/02619768.2017.1281909
Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Routledge.
Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112.
https://doi.org/10.3102/003465430298487
Heritage, M. (2010). Formative assessment: Making it happen in the classroom. Thousand Oaks, CA: Corwin.
https://doi.org/10.4135/9781452219493
Hopfenbeck, T. N., Zhang, Z., Sun, S., Robertson, P., & McGrane, J. A. (2023). Challenges and opportunities for classroom-based formative assessment and AI: A perspective article. Frontiers in Education, 8:1270700
https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1270700
Jonesová, D., & Oh, S.-L. (2024). Correlation between student performances on case-based constructed-response formative assessment and summative assessment. Journal of Medical Education and Curricular Development, 11.
https://doi.org/10.1177/23821205241239496
Koka, R., Jurāne-Brēmane, A., & Koķe, T. (2017). Formative assessment in higher education: From theory to practice. European Journal of Social Sciences: Education and Research, 4(1), 28-42.
https://doi.org/10.26417/ejser.v9i1.p28-34
Mitra, D. L. (2008). Student voice in school reform: Building youth-adult partnerships that strengthen schools and empower youth. New York: Suny Press.
Nicol, D. J., & Macfarlane-Dick, D. (2006). Formative assessment and self‐regulated learning: A model and seven principles of good feedback practice. Studies in Higher Education, 31(2), 199-218.
https://doi.org/10.1080/03075070600572090
Nishizuka, K. (2022). Significance and challenges of formative ipsative assessment in inquiry learning: A case study of writing activities in a "contemporary society" course in a Japanese high school. Sage Open, 12(2).
https://doi.org/10.1177/21582440221094599
Pachler, N., Daly, C., Mor, Y., & Mellar, H. (2010). Formative e-assessment: Practitioner cases. Computers & Education, 54(3), 715-721.
https://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.09.032
Petticrew, M., & Roberts, H. (2006). Systematic reviews in the social sciences: A practical guide. Malden, MA: Blackwell.
https://doi.org/10.1002/9780470754887
Sadler, D. R. (1989). Formative assessment and the design of instructional systems. Instructional Science, 18(2), 119-144.
https://doi.org/10.1007/BF00117714
Slingerland, M., Weeldenburg, G., & Borghouts, L. (2024). Formative assessment in physical education: Teachers' experiences when designing and implementing formative assessment activities. European Physical Education Review, 30(4).
https://doi.org/10.1177/1356336X241237398
Starý, K., & Laufková, V. (2016). Formativní hodnocení jako nástroj zlepšení kvality vzdělávání. In Pedagogická evaluace a autoevaluace ve školním kontextu (s. 45-60). Praha: Pedagogická fakulta UK.
Vattøy, K. D., & Gamlem, S. M. (2024). Navigating formative assessment as professional development in digital contexts: insights from teachers' experiences. Teacher Development, 29(2), 343-360.
https://doi.org/10.1080/13664530.2024.2382956
Wiliam, D. (2011). Embedded formative assessment. Bloomington, IN: Solution Tree.
Wiliam, D. (2020). Formative assessment in practice. London: Learning Sciences International.
Wiliam, D., & Thompson, M. (2007). Integrating assessment with instruction: What will it take to make it work? In C. A. Dwyer (Ed.), The future of assessment: Shaping teaching and learning (s. 53-82). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
https://doi.org/10.4324/9781315086545-3
Xuan, Q., Cheung, A., & Sun, D. (2022). The effectiveness of formative assessment for enhancing reading achievement in K-12 classrooms: A meta-analysis. Frontiers in Psychology, 13:990196.
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.990196
Yan, Z., Li, Z., Panadero, E., Yang, M., Yang, L., & Lao, H. (2021). A systematic review on factors influencing teachers' intentions and implementations regarding formative assessment. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 28(3), 228-260.
https://doi.org/10.1080/0969594X.2021.1884042
Zhai, X., & Nehm, R. H. (2023). AI and formative assessment: The train has left the station. Journal of Research in Science Teaching, 60(6), 1390-1398.
