The Importance of Incorporating Technical and Practical Subject Matter into the Curriculum of Basic Schools

Authors

  • Jiří Dostál

DOI:

https://doi.org/10.14712/23362189.2018.855

Keywords:

technical education, curriculum, elementary school, STEM, technical creativity, practical training, technical literacy, vocational guidance

Abstract

Society today is experiencing a very intense wave of global changes at an unprecedented speed, scale and volume. These are above all technological and economic changes that have a fundamental eff ect on the form of society. The tempo of the development and implementation of technologies based on robotics, artifi cial intelligence and information systems is having an impact on the whole range of fields of human activity ( even those not directly connected with technology) and in addition to this the expansion of the digital and shared economy is creating new educational needs to which it is important to respond without delay. It is important that we prepare future generations for life in the new conditions, and the educational system plays an important role here. The new demands for innovation relate to all levels of education, but we shall focus above all on basic schooling in the conditions of the Czech Republic. Logically questions must arise as to whether the currently indicated developmental trends are suffi ciently fundamental to warrant curricular transformation of the form of education, and whether the right time for its realisation has arrived. We look for answers through the comparison of international experience with an emphasis on cardinal categories closely linked to the teaching of technical and practical-activity subjects. We likewise analyse the planning and executive documents associated with the changes underway in education including key studies both in the subject didactics and in educational theory. Taking a synthetic approach we deduce and discuss the drivers for an innovative form of teaching material on technology at basic schools, for this is a factor that increasingly cannot be overlooked in the creation of the complex of competences essential
for the life of the individual in modern society.

References

Ankiewicz, P. (1995). The planning of technology education for South African schools. International Journal of Technology and Design Education, 5(3), 245-254.

https://doi.org/10.1007/BF00769906

Blake, J. W., Cheville, A., Disney, K. A. et al. (2016). Philosophical and educational perspectives on engineering and technological literacy, III. (Online). Electrical and Computer Engineering Books. Dostupné z http://lib.dr.iastate.edu

Bruens R. (2012). Industrial arts teacher - career information for educators. (Online). Dostupné z https://education.cu-portland.edu

Cipro, M. (1996). J. H. Pestalozzi a výchova. Praha: vl. nákl.

Částková, P., & Provázková Stolinská, D. (2016). Hodnocení a sebehodnocení žáků primární školy v technické výchově v genderovém kontextu. TVV, 9(1), 28-36.

https://doi.org/10.5507/tvv.2016.004

Dixon, R. A. (2013). Trends and issues in technology education in the USA: Lessons for the Caribbean. Caribbean Curriculum, 21(1), 47-79.

Dostál, J. (2018a). Moudrost rukou aneb K realizaci kvalitní výuky techniky na školách potřebujeme kvalitní učitele. In Trendy ve vzdělávání: Technika, informatika a inovace ve vzdělávání napříč obory (s. 11-16). Univerzita Palackého v Olomouci.

Dostál, J. (2018b). Ve školní praxi užívané názvy pro označení vyučovacích předmětů zaměřených na techniku a informatiku. In Trendy ve vzdělávání: Technika, informatika a inovace ve vzdělávání napříč obory (s. 19-22). Univerzita Palackého v Olomouci.

Dostál, J., & Prachagool, V. (2016). Technické vzdělávání na křižovatce - historie, současnost a perspektivy. Journal of Technology and Information Education, 8(2), 5-24.

https://doi.org/10.5507/jtie.2016.006

Doulík, P., & Škoda, J. (2010). Prekoncepce a miskoncepce jako součást dětských pojetí a jejich psychogeneze. In J. Škoda, P. Doulík et al. Prekoncepce a miskoncepce v oborových didaktikách. Ústí nad Labem: UJEP

Firman, H., Rustaman, N. Y., & Suwarma, I. R. (2016). The development of technology and engineering literacy through STEM-based education. In Advances in Social Science, Education and Humanities Research (s. 209-212). International Conference on Innovation in Engineering and Vocational Education 2015.

https://doi.org/10.2991/icieve-15.2016.45

Gasset, O. J. (2011). Úvaha o technice. Praha: Oikoymenh.

Hašková, A., & Bánesz, G. (2015). Technika na základných školách - áno alebo nie. Praha: Verbum.

Heller, J., & Hotová, T. (2019). Máme tu generaci nešikovných chirurgů, říká přednosta z VFN. Viní mobily a počítače. Aktuálně.cz. 19. 3. 2019.

Heywood, J. (2017). The human side of engineering. Synthesis Lectures on Engineering, 11(1), 1-166.

https://doi.org/10.2200/S00748ED1V01Y201612ENG028

Hlaďo, P. (2012). Profesní orientace adolescentů: pohledy z teorií a výzkumů. Brno: Konvoj.

Hlaďo, P. (2013). Rozhodování žáků absolventských ročníků základních škol o další vzdělávací a profesní dráze. Mendelova univerzita v Brně.

Hříbková, L. (2009). Nadání a nadání: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada.

Ingerman, A., & Collier-Reed, B. I. (2011). Technological literacy reconsidered: A model for enactment. International Journal of Technology and Design Education, 21(2), 137-148.

https://doi.org/10.1007/s10798-009-9108-6

ITEA. (2007). Standards for technological literacy: Content for the study of technology. 3. vyd. Reston: ITEA.

Janík, T. (2009). Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno: Paido.

Knecht, P. (2007). Didaktická transformace aneb od didaktického zjednodušení k didaktické rekonstrukci. Orbis scholae, 2(1), 67-81.

https://doi.org/10.14712/23363177.2018.152

Komenský, J. A. (1951). Didaktické spisy. Praha: SPN.

Kovářová, R. (2013). Nadaný žák v kontextu doby. Ostravská univerzita v Ostravě.

Kropáč, J. (2004). Technika, technické vědy, technická výchova. In J. Kropáč, Z. Kubíček, M. Chráska a M. Havelka, Didaktika technických předmětů (vybrané kapitoly). Univerzita Palackého v Olomouci.

Krupczak, J., Blake, J. W., Disney, K. A. et al. (2012). Defining engineering and technological literacy. In Proceedings of Annual Conference of the American Society of Engineering Education (Paper 5100), San Antonio, Texas.

Lee, S. M., & Trimi, S. (2018). Innovation for creating a smart future. Journal of Innovation & Knowledge, 3(1), 1-8.

https://doi.org/10.1016/j.jik.2016.11.001

Lin, P., Abney, K., & Bekey, G. A. (2014). Robot ethics: The ethical and social implications of robotics. MIT Press.

Lin, P., Abney, K., & Jenkins, R. (2017). Robot ethics 2.0: From autonomous cars to artificial intelligence. Oxford University Press.

https://doi.org/10.1093/oso/9780190652951.001.0001

Machů, E. (2010). Nadaný žák. Brno: Paido.

Mitcham, C. (2001). Philosophizing about technology: Why should we bother? (Online). Dostupné z http://ethix.org

Mojžíšek, L. (1969). Formalismus v pracovních dovednostech mládeže. In Sborník prací Filosofické fakulty Brněnské university (s. 89-112).

MŠMT. (2017). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha.

NAGB. (2018). Technology & engineering literacy framework for the 2018. National assessment of educational progress. (Online). Dostupné z www.nagb.gov

NSP. (2018). Národní soustava povolání. (Online). Dostupné z www.nsp.cz

NÚOV. (2012). Stupně hodnocení prospěchu a chování v případě použití klasifikace a jejich charakteristiku, včetně předem stanovených kritérií. (Online). Dostupné z www.nuov.cz

Portešová, Š. (2018). Proč se má učitel věnovat nadaným dětem? Jen jeden důvod z mnoha… (Online). Dostupné z www.nadanedeti.cz

Potgieter, C. (2012). Linking learning activities and assessment activities to learning outcomes and assessment standards when teaching technology: A case study. International Journal of Technology and Design Education, 23(4), 969-986.

https://doi.org/10.1007/s10798-012-9226-4

Pudi, T. I. (2007). Understanding technology education from a South African perspective. Pretoria: Van Schaik.

Ramirez, G. N. K., & Perez, M. L. F. (2015). Incidencia del abordaje de una cuestión socio-científica en la alfabetización científica y tecnológica de jóvenes y adultos. Praxis & Saber, 6(11), 87-114.

https://doi.org/10.19053/22160159.3576

Skalková, J. (1999). Obecná didaktika. Praha: ISV.

Spitzer, M. (2014). Digitální demence. Brno: Host.

Štofa, J. (1992). O všeobecnej technickej vzdelanosti mládeže. In Technické vzdelávanie jako súčasť všeobecného vzdelávania (s. 30-33). Banská Bystrica: UMB.

Tondl, L. (2009). Člověk ve světě techniky: nové problémy filozofie techniky. Liberec: Bor.

Urbánek, P. (2017). Smysl má bránit jakékoli vzdělávací obsahy. Pedagogika, 67(3), 306-310.

https://doi.org/10.14712/23362189.2017.1024

Van Rensburg, S. J., Myburgh, C. P. H., & Ankiewicz, P. (1996). Curriculum development for technology in South Africa: Gender issues. GASAT 8 Conference, Ahmedabad, India.

Published

2019-07-27