We want to be back in Europe – ‟changes, highs and lows” of the post-socialist transformation of Czech education in the 1990s

Authors

  • Dana Kasperová
  • Tomáš Kasper

DOI:

https://doi.org/10.14712/23362189.2025.4930

Keywords:

school reform, transformation, transfer, best practise, Czechoslovakia, Czech Republic, post-socialist transformation, OECD, European Union, political-educational strategy, educational policy

Abstract

The historical-comparative study reconstructs and analyses the milestones of the discussion on education reform in Czechoslovakia and the Czech Republic in 1989-1999. The study is based on a discursive-analytical approach to the published programmes, analyses, and reflections on the transformation of education in the Czech Republic within the framework of the socio-political and economic transformation in the 1990s. The study reconstructs the transformations of educational programmes, curricular documents, political-educational documents and professional discussions of teachers and educators in the representative pedagogical journals. The study also documents the main actors of the education reform in the 1990s and their relations to the reformist educational goals of the Ministry of Education.

The study highlights how the Czech educational reform discussion struggled to find and define a programme of educational change with respect to the broader domestic tradition (dating back to the interwar period of the 20th century), as well as with respect to the “demand for the return” of the Czech Republic to the European economic and cultural structures. The study presents different perspectives on the realization of the common goal of educational reform in the 1990s in the Czech Republic – the humanization, individualization, differentiation in education, and democratization of schools. Space is devoted to the analysis of the efforts of the “domestic” actors of the reform, but also to the efforts of “global” players, especially the OECD. Finally, the study defines the possible methodological and thematic focus of further analysis of the transformation and change of the Czech education and school system in the 1990s, thus opening space for further research on the topic.

Author Biographies

Dana Kasperová

doc. PhDr. Dana Kasperová, Ph.D., Technická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, katedra primární a preprimární pedagogiky

Tomáš Kasper

prof. PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D., Technická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, katedra pedagogiky a psychologie

References

Analýza naplnění cílů Národního programu rozvoje vzdělávání v České republice (Bílé knihy) v oblasti předškolního, základního a středního vzdělávání. (2009). MŠMT.

Bacík, F. (1991). K vývoji našeho školství a přípravě školské reformy. Pedagogika, 40(2), 129-133.

Bacík, F. (1992). Cesty k demokratizaci a humanizaci řízení škol. Pedagogika, 42(2), 181-190.

Bacík, F. (1996). Rozhodovací procesy ve školství České republiky. Pedagogika, 46(3), 124-134.

Beseda u kulatého stolu k otázkám školské reformy. (1992). Pedagogika, 42(1), 19-29.

Birzea, C. (2008). Back to Europe and the second transition in Central Eastern Europe. Orbis scholae, 2(2), 105-113.

https://doi.org/10.14712/23363177.2018.238

Blížkovský, B. (1991). K nové kvalitě všeobecného a odborného vzdělání. Pedagogická orientace, 1(1), 137-148.

Blížkovský, B. (1993a). Tradice a perspektivy české školy a pedagogiky v nadějích a krizích soudobého světa. Pedagogická orientace, 3(6), 19-33.

Blížkovský, B. (1993b). Počátky školské reformy v Československu po listopadu 1989. Pedagogická orientace, 3(8-9), 39-43.

Blížkovský, B. (1995). Pozoruhodný zájem OECD o vzdělanost. Pedagogická orientace, 5(16-17), 143-145.

Blížkovský, B. (1996a). Jde o kontinuitu dobrého. Pedagogická orientace, 6(20), 2-11.

Blížkovský, B. (1996b). Ze zprávy examinátorů OECD o vzdělávacím systému ČR. Pedagogická orientace, 6(18-19), 4-20.

České vzdělání a Evropa. (1999). Sdružení pro vzdělávací politiku.

Dokumentace ze sjezdu ČPdS. (1993). Pedagogická orientace, 3(6), 99-107.

Greger, D. (2011). Dvacet let českého školství optikou teorií změny vzdělávání v post-socialistických zemích. Orbis scholae, 5(1), 9-22.

https://doi.org/10.14712/23363177.2018.70

Greger, D., & Walterová, E. (2007). In pursuit of educational change: The trans-formation of education in the Czech Republic. Orbis scholae, 1(2), 11-44.

https://doi.org/10.14712/23363177.2018.165

Halász, G. (2018). From deconstruction to systemic reform: educational transformation in Hungary. Orbis scholae, 1(2), 45-79.

https://doi.org/10.14712/23363177.2018.166

Havlínová, M. (1991). Školství a zdravý vývoj žáka. Pedagogika, 41(2), 165-178.

Havlínová, M. (1992). Liberalizace školské politiky a vnitřní transformace školy. Pedagogická orientace, 2(3), 34-37.

Helus, Z. (1993). Od pedagogické uniformity k pedagogické pluralitě. Pedagogika, 43(3), 227-233.

Hudcová, H. (1992). Reforma a makromodel školské soustavy. Pedagogická orientace, 2(3), 32-34.

Interview s ministry školství, mládeže a tělovýchovy SR a ČR Jánem Pišutem a Petrem Vopěnkou. (1990). Pedagogika, 40(2), 95-99.

Janík, T. (2023) Schul-, Curriculum- und Unterrichtsentwicklungen im Bildungssystem Tschechiens. 30 Jahre nach dem Fall des Eisernen Vorhangs. In W. Göttlicher & T. Janík (Eds.), Politische Zäsur und Wandel des Bildungssystem (s. 33-58). LIT Verlag.

Janík, T. et al. (2020): Curriculum changes in the Visegrad Four: Three decades after the fall of communism: Studies from Hungary, Poland, the Czech and Slovak Republics. Waxmann.

Janík, T., & Janíková, M. (2020). Der Fall des Eisernen Vorhangs 1989 und die Folgen für das Schulsystem Tschechiens. In H. Schluss et al. (Eds.), Fall des Eisernen Vorhangs 1989 und die Folgen, Europäische pädagogische Perspektiven (s. 113-124). LIT Verlag.

Kalous, J. (1993). Školská politika v České republice po roce 1989. Pedagogika, 43(3), 235-239.

Kasper, T. (2023). Mythos 1989: Vererbte Konzeptionen und die Sehnsucht nach Vollendung von Bildungsreformstrategien in der tschechischen postsozialistischen pädagogischen Diskussion und Praxis. Zeitschrift für Pädagogik, 69, 182-196.

https://doi.org/10.3262/ZPB2301182

Kasper, T., & Kasperová, D. (2023). "Was soll eigentlich geschehen?". Zur Kultur der Transformation des Schulwessens im Diskurs der tschechischen Padagogik in den Jahre 1990-1996. In W. Göttlicher & T. Janík (Eds.), Politische Zäsur und Wandel des Bildungssystem (s. 91-102). LIT Verlag.

Kaščák, O., & Pupala, B. (2011a). PISA v kritickej perspektíve. Orbis scholae, 5(1), 53-70.

https://doi.org/10.14712/23363177.2018.74

Kaščák, O., & Pupala, B. (2011b). Neoliberalizmus vo vzdelávaní: Päť obrazov kritických analýz. Pedagogická orientace, 21(1), 5-34.

Keller, R. (2011). Diskursforschung. VS Verlag.

https://doi.org/10.1007/978-3-531-92085-6

Kotásek, J. (1993a). Pedagogický výzkum a transformace vzdělávací soustavy. Pedagogika, 43(4), 363-369.

Kotásek, J. (1993b) Vize výchovy v postsocialistické éře. Pedagogika, 43(1), 9-19.

Kotásek, J. (1993c). Pedagogický výzkum a transformace vzdělávací soustavy. Pedagogika, 43(4), 363-369.

Kučerová, S. (1992). Věda o výchově - filozofie - ideologie a politika. Pedagogická orientace, 2(5), 26-36.

Kučerová, S. (1993). Hodnotová dimenze výchovy a globální výzva. Pedagogická orientace, 3(8-9), 13-24.

Kvalita a odpovědnost: Program rozvoje vzdělávací soustavy České republiky. (1994). MŠMT.

Liessmann, K. P. (2008). Teorie nevzdělanosti: Omyly společnosti vědění. Academia.

Matějů, P., & Straková, J. (Eds.). (2005). Na cestě ke znalostní společnosti. Část první: Kde jsme…?: kritická analýza současné situace. Institut pro sociální a ekonomické analýzy.

Nath, A. (2003). Bildungswachstum und äußere Schulreform im 19. und 20. Jahrhundert: Individualisierung der Bildungsentscheidung und Integration der Schulstruktur. Zeitschrift für Pädagogik, 49(1), 8-25.

Návrhy na reformu u kulatého stolu - jak šel čas. (1992). Pedagogická orientace, 2(4), 31-34.

Než udělá školství první krok. (1992). Pedagogická orientace, 2(4), 49-50.

Proměny vzdělávacího systému v České republice. Podkladová zpráva pro OECD. (1995).

Průcha, J. (1993). Stav a úkoly pedagogického výzkumu v České republice. Pedagogika, 43(4), 371-378.

Rada pedagogických věd o školské reformě. (1992). Pedagogická orientace, 2(4), 43-48.

Rozvaha o školství a vzdělanosti a jejich dalším vývoji v českých zemích. (1992). Pedagogika, 42(1), 5-18.

Sarasin, P. (2017). Diskursanalyse. In M. Sommer, S. Müller-Wille & C. Reinhardt (Eds.), Handbuch Wissensgeschichte (s. 45-55). Metzler Verlag.

https://doi.org/10.1007/978-3-476-05347-3_4

Singule, F. (1991). Západoevropské školství v 70. a 80. letech. Pedagogika, 41(2), 145-155.

Skalková, J. (1992). Pedagogické teorie vzdělání a vnitřní reforma školy. Pedagogika, 42(1), 59-68.

Straková, J. (2011). Ke kritice výzkumu PISA. Orbis scholae, 5(3), 123-127.

https://doi.org/10.14712/23363177.2018.88

Svoboda ve vzdělávání a česká škola. (1991). NEMES.

Štech, S. (2011). PISA - nástroj vzdělávací politiky, nebo výzkumná metoda? Orbis scholae, 5(1), 123-133.

https://doi.org/10.14712/23363177.2018.81

Tupý, J. (2018). Tvorba kurikulárních dokumentů v České republice: Historicko-analytický pohled na přípravu kurikulárních dokumentů pro základní vzdělávání v letech 1989-2017. Masarykova univerzita.

https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8998-2018

Učení je skryté bohatství. Zpráva Mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století". (1997). UIV.

Vývoj spolupráce zemí OECD ve vzdělávací politice. (1995). UIV.

Walterová, E. (2007). The transformation of educational systems in the Visegrád countries: Introduction to the context of comparative research. Orbis scholae, 1(2), 5-10.

https://doi.org/10.14712/23363177.2018.164

Zprávy o národní politice ve vzdělávání. (1996). UIV.

Published

2025-11-30