Multiplatformní aplikace jako prostředek pro chápání hudebního výraziva

Autoři

  • PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. Pedagogická fakulta, katedra hudební výchovy, Univerzita Karlova
  • Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. Pedagogická fakulta, katedra hudební výchovy, Univerzita Karlova
  • doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. Pedagogická fakulta, katedra psychologie, katedra psychologie, Univerzita Karlova
  • prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. Pedagogická fakulta, katedra hudební výchovy, Univerzita Karlova

DOI:

https://doi.org/10.14712/25337890.4990

Klíčová slova:

hudba jako prostředek komunikace, hudební činnosti, hudebnost, multiplatformní aplikace

Abstrakt

Porozumění hudbě přináší podobné problémy jako porozumění cizímu jazyku. Přitom právě toto je nutné nejen k recepci, ale také k vlastnímu vyjadřování. To bývá v praxi omezeno tím, že jedinec neovládá notopis, hru na nástroj apod. Multiplatformní aplikace, která bude představena v tomto příspěvku, je nástroj k překonávání těchto překážek, když supluje jinak dlouhodobě osvojované dovednosti, a umožňuje tak pohyb v hudebním prostoru – rozpoznávání hudebně výrazových prostředků, hodnocení jejich vlastností a operace s nimi. Článek seznamuje čtenáře multiplatformní aplikací ověřovanou ve výuce hudební výchovy ve čtvrtých třídách ZŠ, s podpůrnou metodickou příručkou a s vývojem didaktického hudebního testu, který tvoří nedílnou součást aplikace.

Reference

Amatriain, X., Clam, A. (2007). Framework for Audio and Music Application Development. Software, IEEE, 24(1), 82–85. https://doi10.1109/MS.2007.8

Avanzini, F., Baratč, A., Ludovico, L.A., & Mandanici, M. (2020). A multidimensional taxonomy of digital learning materials for music education. Pedagogies of Digital Learning in Higher Education, 88–103. http://dx.doi.org/10.4324/9781003019466-5

Degli Innocenti, E., Geronazzo, M., Vescovi, D., Nordahl, R., Serafin, S., Ludovico, L.A., & Avanzini, F. (2019). Mobile virtual reality for musical genre learning in primary education. Computers & Education, 139, 102–117. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.04.010

Herden, J. (1998). Hudba jako řeč. Klett.

Holas, M. (1994). Hudební nadání aneb otázky hudebně psychologické diagnostiky. Akademie múzických umění, Hudební fakulta.

Holas, M. (1985). Úvod do hudební diagnostiky. Státní pedagogické nakladatelství.

Kmentová, M. (2019). Nahrávky Holasových testů hudebních schopností jsou opět dostupné. Hudební výchova, 27(1), 23–24.

Kuttlerová, M. (2008). Hudba a jazyk. Hudební výchova, 16 (4), 55–56.

Kvěch, O. (2008). Hudba a slovo. In Oplištilová, S., Živá hudba (s. 61–99). Akademie múzických umění, Hudební fakulta.

Nedělka, M., Bělohlávková, P., Kmentová, M., & Raušer, J. (2024). Metodická příručka – Didaktická práce s aplikací MelodicaPlus 1. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. https://pedf.cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/273-metodicka-prirucka-k-didakticke-praci-s-aplikaci-melodikaplus.

Pesek, M., Vučko, Ž., Šavli, P., Kavčič, A., & Marolt, M. (2020). Troubadour: A Gamified e-Learning Platform for Ear Training. IEEE Access, 8, 97090–97102. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.2994389

Plocek, V. (1988). Teorie a dějiny notace. In I. Poledňák & V. Lébl, Hudební věda II (s. 591–606). Státní pedagogické nakladatelství.

Sedlák, F. (1990). Základy hudební psychologie: učebnice pro studenty pedagogických fakult. Státní pedagogické nakladatelství.

Standardy pro pedagogické a psychologické testování. (2001). Testcentrum.

Těplov, B. M. (1965). Psychologie hudebních schopností. Státní hudební vydavatelství.

Valachová, D. (2021). Kreativita, emocionalita, expresivita – fenomény v zážitkovom učení. In I. Babjaková, M. Borošová Michalcová & L. Lipárová, Hranice neformálneho vzdelávania (s. 43–62). Fond na podporu umenia.

Výroční zpráva o stavu a rozvoji vzdělávání v České republice v roce 2017 (2017). Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. https://msmt.gov.cz/uploads/Statistika_skolstvi/vyrocni_zpravyvyrocni_zprava_vzdelavani_2017_public.pdf

Publikováno

20.05.2025