Archivy
-
Role učitele v rozvoji digitálních kompetencí
Vol 8 No 1 (2024)První číslo osmého ročníku časopisu Gramotnost, Pregramotnost a Vzdělávání přináší inspirativní pohledy na aktuální témata ve vzdělávání, gramotnostech a digitálních technologiích. Příspěvky v tomto čísle se zaměřují na současné výzvy týkající se rozvoje digitální gramotnosti, kyberbezpečnosti, inovativních přístupů ve výuce a přípravy budoucích učitelů.
První článek Martina Beneše se zaměřuje na kyberbezpečnost jako součást digitální gramotnosti a nabízí strategie, jak integrovat kyberbezpečnost do vzdělávacích a organizačních postupů. Druhý příspěvek autorů Daniela Tocháčka, Josefa Procházky a Jakuba Lapeše se věnuje inovacím ve výuce informatiky na základních školách, konkrétně využívání robotických sad LEGO k rozvoji informatického myšlení a digitální gramotnosti žáků. Třetí článek od Tomáše Botlíka Nuce, Jakuba Konečného a Lenky Rozboudové se zaměřuje na roli digitálních technologií v pregraduální přípravě učitelů a ukazuje, jak mohou tyto technologie přispět k rozvoji pedagogických a digitálních kompetencí.
Toto číslo také obsahuje recenzi Miroslavy Černochové na knihu Maryanne Wolfové Čtenáři, vrať se: Mozek a čtení v digitálním světě, která zkoumá vliv digitálního světa na čtenářské dovednosti a kritické myšlení. Toto číslo propojuje teorii, výzkum a praxi, a poskytuje cenné poznatky pro pedagogy i výzkumníky.
-
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu vzdělávání
Vol 7 No 1 (2023)Výzva prvního čísla sedmého ročníku (2023) je tematicky zaměřena na děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami a nadané děti, žáky a studenty v kontextu všech stupňů vzdělávání (od preprimárního až po terciární). Tématem, které v posledních letech rezonuje společností, politickou sférou, a především vzdělávacími institucemi, je nepochybně inkluzivní vzdělávání v hlavním vzdělávacím proudu. Z tohoto důvodu je první monotématické číslo časopisu v roce 2023 vyčleněno právě tomuto tématu. Očekáváme příspěvky mapující výzvy inkluzivního vzdělávání i jejich řešení a podporu, které se dostává jednotlivým aktérům (dětem, žákům a studentům se speciálními a nadaným, jejich rodičům i učitelům) ve formě výzkumných studií, reflexí metodických přístupů, analytických zpráv, ale také informačních příspěvků k tomuto tématu.
-
Music Education in the 21st Century: Approaches and Challenges
Vol 8 No 3 (2024)The third issue of the eighth volume of the journal Literacy, Preliteracy, and Education focuses on the topic of music literacy and its significance for cognitive, emotional, and social development. This issue presents interdisciplinary approaches to music education, including the connection between neuroscience research and music pedagogy, the development of pedagogical competencies for music teachers, and the exploration of the role of movement in music education and choral singing. Contributors also discuss the importance of singing in music education for the development of children's communication skills.
Additionally, the issue includes reports from international conferences that focus on choral art, music education research, and practice. There is also a review of a publication on creativity in music education, highlighting its importance and practical applications in pedagogical methods. This issue offers valuable insights not only for music educators but also for the broader professional community.
-
Literacy Development - varia
Vol 7 No 3 (2023)The call of the third issue is open to all authors dedicated to the field of initial reading. Authors can publish papers that they will present at the conference Initial Reading: I Read and Become a Reader (Paths Linking Research and Practice) 9/21/2022 at PedF UK. Papers can also address the following topics: didactic aspects of reading and writing, problems in the development of literacy skills, activities of schools of organizations to promote reading and reading, pre-literacy and its support, development and its support, development of reading literacy and pre-literacy, diagnostic materials and topics for work teachers. The call is also open to other authors dedicated to reading literacy and pre-literacy.
-
Varia - otevřené číslo
Vol 8 No 2 (2024)Výzva tohoto čísla je otevřena všem autorům, kteří by rádi přispěli v jakékoliv oblasti gramotností a jejich rozvoje u dětí, žáků a studentů.
-
Čtenářská gramotnost a pregramotnost – rozvoj gramotnostních dovedností
Vol 7 No 2 (2023)Výzva druhého čísla je otevřena všem autorům věnujícím se oblasti počátečního čtení. Publikovat zde mohou také autoři své příspěvky, které budou představeny na konferenci Počáteční čtení: čtu a stávám se čtenářem (Cesty propojení výzkumu a praxe) 21.9.2022 na PedF UK. Příspěvky se mohou také věnovat následujícím tématům: didaktické aspekty čtení a psaní, problémy v rozvoji gramotnostních dovedností, aktivity škola organizací k podpoře čtení a čtenářství, pregramotnost a její podpora, rozvoj a její podpora, rozvoj čtenářské gramotnosti a pregramotnosti, diagnostické materály a náměty pro práci učitelů. Výzva je samozřejmě také otevřena ostatním autorům věnujícím se oblastem čtenářské gramotnosti a pregramotnosti.