Proč vyučující realizují program Začít spolu
Strukturální a procesuální přínosy programu
DOI:
https://doi.org/10.14712/23362189.2025.4954Klíčová slova:
program Začít spolu, struktura, procesy změny, bezpečné prostředí, didaktická rovina, organizační rovina, demokracieAbstrakt
Cíle: Studie analyzuje reflexi zkušeností vyučujících působících v programu Začít spolu a důvody, proč tento program považují za hodnotný.
Metody: Text vychází z datového souboru získaného prostřednictvím focus group, individuálních rozhovorů a volných dotazníkových výpovědí učitelů zapojených do programu. Analýza využívá postupy situační analýzy a prostřednictvím elementů struktury a procesů změny sleduje, jak vyučující vnímají svůj osobnostní a profesní růst.
Výsledky: Pevná struktura programu a procesy změny, které implementace programu způsobuje, utvářejí pozadí, která alterují a rekonstruují jednání všech aktérů (žáků, pedagogických pracovníků, rodičů atp.). Právě změna jednání utváří centrální kategorii – prostředí. Avšak prostředí programu Začít spolu je dynamické, kvalita vztahů určuju kvalitu prostředí a tato procesuální dynamika pozitivně ovlivňuje fungování celého programu na úrovni didaktické, organizační i hodnotové.
Závěry: Výsledky výzkumu interpretujeme na pozadí Bronfenbrennerovy teorie ekologických systémů, pomocí které vysvětlujeme jak pedagogickou účinnost programu, tak jeho možné dopady na demokratizaci občanské společnosti.
Reference
Babanová, A. (2023). Centra aktivit: Cesta ke smysluplnému učení. Praha: SbS ČR.
Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Cambridge: Harvard University Press.
https://doi.org/10.4159/9780674028845
Bronfenbrenner, U. (2005). Making human beings human: Bioecological perspectives on human development. Thousand Oaks: Sage.
Clarke, A. (2005). Situational analysis: Grounded theory after the postomodern turn. Thousand Oaks: Sage.
https://doi.org/10.4135/9781412985833
Clarke, A., Friesse, C., & Washburn, R. (2015). Situational analysis in practice: Mapping research with grounded theory. Walnut Creek (CA): Left Coast Press.
Denglerová et al. (2024). Benefity programu začít spolu. Výzkumná zpráva. (Online). Dostupné z https://fhs.utb.cz/mdocs-posts/benefity-programu-zacit-spolu.
Denglerová, D., & Šíp, R. (v recenzním řízení). Emotional-cognitive infrastructure: From the Step by Step Program towards a new approach to assessment in education. Educational Psychologist.
Desoete, A., Royers, H., & Buysse, A. (2001). Metacognition and mathematical problem solving in grade 3. Journal of Learning Disabilities, 34(5), 435-449.
https://doi.org/10.1177/002221940103400505
Chvál, M., & Poche Kargerová, J. (2025). Kvantitativní evaluace programu Začít spolu v českých podmínkách. Pedagogika, 75(2-3), 191-218.
Hejný, M. (2007). Budování matematických schémat. In A. Hošpesová, N. Stehlíková & M. Tichá (Eds.), Cesty zdokonalování kultury vyučování matematice (s. 81-122). Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
Hykyšová, A. (2021). Základní přehled o základních školách. Satistika & my, 11(9), 25-28.
ISSA. (2010). Competent educators for the 21st century. ISSA's definition of quality pedagogy. Interantional Step by Step Association. Dostupné z https://www.issa.nl/quality_principles.
Klaus, M. (2004). Stepping into the future: A history of the Step by Step Program. (Online). Dostupné z https://www.researchgate.net/publication/264896027_Stepping_into_the_Future_The_History_of_the_Step_by_Step_Program
Kovalik, S., & Olsen, K. D. (1995). Integrovaná tematická výuka: Model. Praha: Spirála.
Krywko, K. K. (2010). Policy transfer in the post-socialist region: The open society institute and the Step By Step initiative. (Dizertační práce). Columbia University.
Lašek, J. (2001). Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus.
Obereignerů, R. et al. (2015). Dotazník sebepojetí dětí a adolescentů Piers-Harris 2: Jak vnímám sám/sama sebe. 1. české vyd. Praha: Hogrefe-Testcentrum.
Peirce, C. S. (1955). Abduction and induction. In J. Buchler (Ed.), Philosophical writings of Peirce (s. 150-156). New York: Dover.
Piaget, J. (1999). Psychologie myšlení. Praha: Portál.
Prokop, D. (2019). Slepé skvrny: O chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. Brno: Host.
SbS ČR (2011). Kompetentní učitel 21. století: Mezinárodní profesní rámec kvality ISSA. Praha: Step by Step ČR, o.s. Dostupné z https://www.zacitspolu.eu/wp/wp-content/uploads/2019/10/kompetentni-ucitel-21.-stoleti.pdf.
Small, M. L., Harding, D. J., & Lamont, M. (2010). Reconsidering culture and poverty. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 629(1), 6-27.
https://doi.org/10.1177/0002716210362077
Šíp, R. (2025). Synchronizace: Rozvoj kognitivních schopností v programu Začít spolu. Pedagogická orientace, 35(2).
Urbinati, N. (2018). Znetvořená demokracie: Mínění, pravda a lid. Praha: Karolinum.
Vinovskis, M. A. (2005). The birth of head start: Preschool education policies in the Kennedy and Johnson administrations. Chicago, London: The University of Chicago Press.
https://doi.org/10.7208/chicago/9780226856735.001.0001
Vygotskij, L. S. (2017). Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál.
Zgarbová, P. (2012). Metakognice jako součást procesu řešení matematických slovních úloh žáků mladšího školního věku. (Disertační práce). Masarykova univerzita.
